Brugte kameraer på bord
© Shutterstock

Sådan tjekker du det brugte fotoudstyr før et køb

Der findes utallige muligheder for at købe brugt fotoudstyr og spare tusindvis af kroner. Vi fortæller, hvordan du sikrer dig, at udstyret er helt i orden.

8. april 2020 af Jeppe Vestergaard Jensen

Når du køber brugt fotoudstyr, er der mange penge at spare. Det kan dog også blive en dyr omgang, hvis du får købt brugt fotoudstyr, som er i en dårlig forfatning.

Her får du de bedste tips til, hvordan du sikrer dig, at det brugte fotoudstyr er i orden.

Sådan tjekker du den brugte optik

Når du køber brugte objektiver, er der nogle særlige ting, du altid bør tjekke. 

Er der dybe hakker i objektivet, er det tegn på, at det har været tabt. Små ridser på det yderste glas er ikke nødvendigvis en katastrofe.

Medbring en lommelygte og lys gennem objektivet. Det gør det nemmere at se, om der er støv eller mug inde i objektivet, som er dyrt at få repareret.

Undersøg, om der er olie omkring blændebladene. Det er et dårligt tegn. Bladene skal desuden reagere hurtigt, når de åbner og lukker.

Endelig bør du forsigtigt ryste objektivet og lytte efter, om der er løse elementer. Tjek også, om et zoomobjektiv er løst ved at vende det på hovedet.

> Læs også: Pust liv i dit portræt med dette trick.

Et gammelt objektiv
© Shutterstock

Når du køber brugte objektiver, er det altid en god ide at give dem en grundig rengøring, da det kan forlænge deres levetid.

Sådan tjekker du det brugte kamera

Er du ny til fotografering eller blot vil udvide samlingen af kameraer, er et brugt kamera en god og billig vej at gå. Du bør dog teste det, før du køber det.

Er det muligt, bør du tage et testbillede på F16 af en hvid overflade. Viser testbilledet støv, skal sensoren blot renses. Ridser kan du desværre ikke selv reparere.

Spørg efter antallet af billeder, kameraet har taget. Det viser, hvor slidt lukkeren er. Afhængigt af kameraet kan det typisk tage 50.000 til 500.000 billeder, hvor dyrere kameraer kan tage flest billeder.

Endelig skal der ikke være nogen form for væske ved hverken sensoren eller spejlet.

> Læs også: Skal du vælge system- eller spejlreflekskamera?

Et brugt kamera rengøres.
© Shutterstock

Når du køber et brugt kamera, skal du være særlig opmærksom på sensorens forfatning. Støv og pletter kan nemt fjernes, hvor ridser kræver en udskiftning af sensoren.

Sådan tjekker du det brugte fototilbehør

Ved meget brugt fototilbehør som fx stativer er det nemt at se, om varen fejler noget graverende.

Dertil er det ofte nemmere at reparere, hvis uheldet er ude. Det er derfor forholdsvis risikofrit at investere i fx stativer eller tasker, hvor du sagtens kan spare mange penge ved at købe brugt.

Du kan ofte spare mange penge ved at købe et brugte batterier eller et batterigreb. Her kan du spørge, om sælger ved, hvor mange gange batterierne har været opladet.

Et batteri til et kamera kan typisk aflades og oplades op til 1500 gange, hvor det i princippet bliver dårligere per cyklus. Et brugt batteri vil derfor aldrig være lige så godt som et nyt.

> Læs også: Sådan vælger du det rigtige kamerastativ.

Få flere tips i Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 5/2020 finder du en stor artikel om, hvordan du køber brugt fotoudstyr. Her gennemgår vi fx dine rettigheder som køber, uanset om du køber brugt fotoudstyr hos private eller ved en fotohandler

Er du ikke abonnent, kan du lige nu få et par trådløse in-ear høretelefoner og to numre af Digital FOTO for kun 108 kr. inklusiv porto. Du slipper altså for irriterende ledninger, og sammen med høretelefonerne får du et smart og lommevenligt etui, der automatisk oplader høretelefonerne, når du ikke bruger dem.