Kamera guide prisklasser
© Shutterstock.com

Her er de bedste kameraer lige nu

Der er masser af lækre systemkameraer, spejlreflekskameraer og kompaktkameraer på markedet, men hvad skal du vælge? Vi giver dig her toppen af poppen i tre prisklasser.

På Digital FOTO tester vi hvert år masser af kameraer til entusiaster, og kvaliteten er generelt rigtig høj. 

Men der er selvfølgelig modeller, som skiller sig ud med særlige evner eller en stærk pris.

Her får du vores tre favoritter i tilfældig rækkefølge - i tre forskellige prisklasser. Og som altid kan du læse vores fulde tests af kameraerne i Gearguiden.

De bedste kameraer til under 5000 kroner

Fujfilm X-T100

Fujifilm X-T100
© Fujifilm

Fujifilm X-T100 er et kompakt systemkamera med mange smarte funktioner. 

Det kan blandt andet tage en række billeder med forskellig fokusafstand, hvorefter du kan vælge det bedste. 

Billedkvaliteten er meget høj, og autofokus er god.

Den berøringsfølsomme skærm kan vippe i næsten alle retninger, og du kan tage billeder og fokusere ved blot at trykke på skærmen. 

Desuden kan du programmere kameraet, så bestemte funktioner dukker op, når du swiper til siderne eller op og ned på skærmen.  

> Læs vores test af Fujifilm X-T100 her.

Pas godt på dit kamera med en smart kamerataske. Lige nu kan du få en praktisk kamerataske sammen med to numre af Digital FOTO for kun 98 kr. inklusiv porto og ekspedition. Se det gode tilbud lige her. 

Canon EOS M50

Canon EOS M50
© Canon

Billedkvaliteten i canon EOS M50 hører til blandt de allerbedste i klassen, og Canon udnytter den berøringsfølsomme skærm optimalt, da den er godt integreret i menuen. 

Udvalget af objektiver til Canons systemkameraer i EOS M-serien er endnu begrænset, men det vil kunne dække de flestes behov.

> Læs vores test af Canon EOS M50 her.

Nikon D3500

Nikon D3500
© Nikon

Nikon D3500 er firmaets mindste og letteste spejlreflekskamera med en vægt på kun 415 gram.  

Og så laver det forrygende billeder i prisklassen. Det giver gode eksponeringer og høj skarphed med mange detaljer fra de 24,0 mio. pixels.

> Læs vores test af Nikon D3500 her.

De bedste kameraer til under 10.000 kroner

Sony Alpha7 II

Sony Alpha7 II
© Sony

Ved introduktionen i slutningen af 2014 kostede Sony Alpha7 II over 13.000 kroner, men i dag fås det for under 8000 kroner, hvilket gør det til et af de allerbilligste kameraer med den store full-frame-sensor. 

Den store sensor giver høj billedkvalitet, og billederne er detaljerede. 

Autofokus er dog modsat dyrere og nyere modeller ikke så godt egnet til action.

En fordel ved Alphas elektroniske søger er, at du kan se resultatet af eksponering og farveindstillinger i søgeren før, du tager billed­et. 

> Læs vores test af Sony Alpha7 II her.

Vil du modtage nyheder, tips og inspiration til foto i din indbakke? Så skriv dig op til Digital FOTO's nyhedsbrev lige her. 

Nikon D7500

Nikon D7500
© Nikon

Dette spejlreflekskamera med APS-C-sensor har en imponerende autofokus, og du kan tage actionbilleder med otte billeder i sekundet. 

Kameraet har god ergonomi, og det er robust og vejrforseglet. 

Billedkvaliteten imponerer også, så længe du holder dig fra de ekstremt høje ISO-værdier, kameraet også byder på.

> Læs vores test af Nikon D7500 her.

Canon PowerShot G1 X Mark III

Canon PowerShot G1 X Mark III
© Canon

Dette kompaktkamera har en stor APS-C-sensor og et objektiv, der svarer til 24-72 mm. 

Det er nemt at betjene og giver meget skarpe og detaljerige billeder. 

Så længe du ikke har brug for at lave hurtige justeringer, spiller dette kompaktkamera fint op med spejlreflekskameraer og systemkameraer.

> Læs vores test af Canon PowerShot G1 X Mark III her.

De bedste kameraer til over 10.000 kroner

Fujifilm X-H1

Fujifilm X-H1
© Fujifilm

Fujifilms topmodel blandt deres systemkameraer har god ergonomi og et lækkert lcd-panel oven på kameraet. 

Og så håndterer Fujifilm X-H1 støj bedre end konkurrenterne. 

Søgeren er forrygende, og du får selvfølgelig høj billedkvalitet fra kameraet, der har en APC-sensor på 24,0 mio. pixels.

> Læs vores test af Fujfilm X-H1 her.

Nikon Z 6

Nikon Z 6
© Nikon

Et af Nikons første spejlløse kameraer med en stor full-frame-billedchip. 

Det kan tage hele 12 billeder i sekundet, og kvaliteten er høj, selv når du skruer godt op for ISO. 

Autofokus følger godt med motiver i bevægelse, og både skærm og søger er blandt markedets bedste.

> Læs vores test af Nikon Z 6 her.

Sony Alpha7 R III

Sony Alpha7 R III
© Sony

Du får en tårnhøj billedkvalitet med masser af detaljer fra de 42,2 mio. pixels i dette full-frame-kamera. 

Trods den høje opløsning håndteres støj godt, og det kan tage ti billeder i sekundet. 

Autofokus reagerer hurtigt og præcist, og den kan selv stille skarpt på øjne.

> Læs vores test af Sony Alpha7 R III her.