Instagram på mobilen og på computer

Instagram er et social medie med brugere fra hele verden. Her kan du dele billeder og video.

© Shutterstock

Sådan viser du dine billeder frem på Instagram

Instagram har mere end 110 millioner brugere, og det er derfor et genialt medie, når det kommer til at dele billeder og video. Vi giver dig tre tips til at bruge app’ens funktioner, så du højner dine chancer for, at endnu flere personer ser dine billeder.

Instagram er en kæmpe platform, hvor mange millioner brugere dagligt viser deres billeder frem.

Det er derfor også meget nemt at drukne i sværmen af billeder, men hvis du bruger applikationen korrekt, så højner du dine chancer for at nå ud til et større publikum. 

1. Brug de rigtige hashtags til dit billede
2. Brug Instagram Stories-funktionen
3. Interager med andre Instagram-brugere

1. Brug de rigtige hashtags til dit billede

Hashtags bruges til at sortere indhold på Instagram og gør, at brugerne nemmere kan finde den slags indhold, der interesserer dem. Ved at følge et hashtag, får du billeder og video inden for det emne, altså det hashtag, der interesserer dig.

Hashtags er også meget brugbare, når du vil vise dine egne billeder frem til flere personer. Det gør du ved at vælge det billede, du gerne vil vise på din profil, og tryk derefter Næste.

I feltet, hvor der står: Skriv en billedtekst… laver du dine hashtags. Du skriver et hashtag ved lave følgende symbol foran et ord: #.

Det kunne fx se sådan ud: #photography

Dine hashtags gør nu, at flere personer med samme interesse får vist dine billeder, da dit billede når ud til alle dem, der følger de hashtags, du bruger. 
> Læs også: 7 tips til bedre Instagram-billeder

Nordlys i Norge

Billedet her kunne fx have følgende hashtags: #northernlight #norway #mountains #vacation #photo #nature 

© Shutterstock

2. Brug Instagram Stories-funktionen

Du kan også skabe opmærksomhed omkring din Instagram-profil gennem Stories-funktionen. De billeder eller videoer, som du viser her, forsvinder efter 24 timer.

Mange bruger derfor Stories til at vise det mere upolerede indhold fra dagligdagen, som eksempelvis et kort klip fra køreturen hen mod det sted, hvor du skal tage billeder.

Stories er en god måde at interagere med dine følgere på, og de billeder eller videoer, som personer viser her, er ofte klip fra kulissen.

Du kan fx give dine følgere et mere unikt indblik i, hvordan du tager billederne til din profil, og hvilket udstyr du bruger.

Du laver en Story ved at trykke på dit profilbillede på startsiden.

> Læs også: Upload fotos til Instagram direkte fra din browser eller Lightroom

Stories-funktionen på Instagram.

Stories-funktionen ligger øverst på startsiden, og du laver din egen ved at trykke på dit eget profilbillede.

© Shutterstock

3. Interager med andre Instagram-brugere

En tredje god måde at gøre andre opmærksomme på din profil er ved at interagere på Instagram. Det kan du gøre ved at kommentere, svare og like andres billeder og videoer.

På den måde lægger andre mærke til dig, og du får et online netværk med andre, der interesserer sig for de samme ting, som dig.

Hvis din Instagram profil er meget aktiv, så vil den også indgå i flere brugeres algoritmer, hvilket betyder, at din profil eksponeres for flere personer. Aktive profiler har størst chance for at blive set af andre.

> Læs også: Sådan får du flere følgere på Instagram

4. Lav Reels

Overalt på Instagram findes der fotografer, som har taget Reels til sig, og flittigt bruger funktionen til at vise deres videoer og fotos frem. Det er nemlig en god måde at nå ud til mange mennesker på. 

Instagram Reels er små, korte videoer, der kan sættes sammen og bruges til at vise fx din rejse, fotooplevelse eller andet på en anderledes måde. Du bestemmer selv indholdet, og Reels-funktionen giver dig en ideel værktøjskasse til at skabe underholdende videoer. 

Ligesom man har set det på Tiktok, hvor folk nemt går viralt, så har Reels en unik evne til at nå et bredt publikum. 

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...