Tag blændende billeder af broer med disse fem tips

Helgelandsbroen krydser Eidfjorden i Norge og er én af verdens længste hængebroer. Der er nok heller ikke mange broer med en smukkere udsigt. 

5 tips til blændende billeder af broer

De fleste bruger dem bare til at komme fra a til b, men broer er faktisk også rigtig gode motiver, fordi de ofte forener imponerende arkitektur med smuk natur. Her får du vores tips til at få bedre billeder af broer.

Mange af os går, cykler eller kører over broer hver eneste dag, men det er nok ikke alle, der stopper op for at fotografere dem. 

Det er der nu god grund til at gøre, for mange broer er arkitektoniske perler, og de dominerer ofte det område, de ligger i. 

Her får du fem tips til at få bedre billeder af broer, og så er det bare om at huske kameraet, næste gang du sætter dig ind i din bil eller op på din cykel. 

1. Skyd midt på dagen og om natten

Vi anbefaler normalt at fotografere landskaber ved solopgang og solnedgang, fordi skyggerne er blødere og himlen mere farverig end midt på dagen.

Men de hårde skygger kan i kombination med broernes lige linjer og stringente former give en flot, grafisk effekt i et billede. Konvertér eventuelt billedet til sort-hvid for at få endnu mere kontrast.

Om natten ændrer stemningen sig fuldstændig, og her kan du udnytte billygterne og broens belysning, fx ved at bruge lange lukkertider og en lille blænde, der giver lysstriber og stjerneformede lys. 

> Læs også: Lær teknikken bag hvidbalance

Tag flottere billeder af broer

Denne bro i Finland er fotograferet fra siden i det øjeblik, en sporvogn kørte forbi. Fotografen har altså udnyttet de diagonale linjer, som langt fra ville have set lige så imponerende ud forfra. 

© Shutterstock

2. Brug både vidvinkel og tele

De fleste vil nok ty til vidvinkelobjektivet for at få hele broens konstruktion med, og det kan også give imponerende billeder, hvor broen ser ud, som om den forsvinder i horisonten.

Hvis du har mulighed for det, bør du dog også afprøve kompositioner med tele. Et teleobjektiv komprimerer nemlig perspektivet, så fx bropiller og pyloner bliver trukket helt tæt sammen, og det kan give en spændende komposition.

Typisk egner teleobjektivet sig godt til store broer, fx Storebæltsbroen og Øresundsbroen, mens vidvinklen kan få selv helt små broer til at se imponerende ud.

> Læs også: 3 tips der giver dig flottere billeder af solnedgangen

3. Led efter utraditionelle vinkler

Når du har taget det klassiske foto lige på, så se dig omkring og undersøg broen fra nogle mere utraditionelle vinkler. 

Gå fx ned i knæ, så du kan fotografere broen nedefra og op, stil dig nedenunder broen, hvis det er muligt, og kravl op på rækværket, hvis det er bredt nok til, at du kan stå der uden at falde ned.

Du kan også tjekke hashtags for området på Instagram for at se, hvad andre fotografer har lavet før, så du ved, hvad du ikke skal gå efter.

> Læs også: 5 hurtige tips til at fotografere i den blå time

4. Eksperimentér med lange lukkertider

Hvis broen forbinder to områder, der er adskilt af vand, er det oplagt at bruge en lang lukkertid på fx 30 sekunder. Det gør vandoverfladen blød og ensartet, og det giver et roligt og tidløst udtryk.

Medmindre du kan støtte kameraet på fx et hegn, hvor det kan stå stille under hele eksponeringen, skal du bruge et kamerastativ. Skyder du midt på dagen, er et kraftigt ND-filter også nødvendigt. 

> Læs også: Fire filtre enhver fotograf bør kende

Tag flottere billeder af broer

Mange fokuserer på pylonerne, når de fotograferer Øresundsbroen. Men faktisk er den lige så fascinerende fra et lavere perspektiv, hvor man kun kan ane pylonerne i den tågede horisont. 

© Shutterstock

5. Brug kameraets vaterpas

Broer kalder på symmetriske kompositioner med masser af linjer, men hvis ikke de horisontale linjer står snorlige, vil billedet virke ubalanceret.

For at gøre det nemmere for dig selv kan du aktivere kameraets indbyggede vaterpas, som med linjer på skærmen lyser grønt, når kameraet holdes lige.

Når du følger de fem tips her i artiklen, er vi sikre på, at du får meget bedre billeder af de flotte broer, der findes i dit nærområde, men der kan også være broer, som er værd at køre efter enten i ens eget land eller i en af nabolandende. 

> Læs mere: De 10 flotteste broer i Norden du skal fotografere