Supermåne på himlen

Du kan godt begynde at forberede dig på de to supermåner, du kan opleve i april og maj. 

© Shutterstock

Sådan får du fantastiske billeder af supermånen

Når der er supermåne, er det som regel en fotooplevelse udover det sædvanlige, og snart kan du opleve hele to supermåner kort efter hinanden. Vi svarer på alle de spørgsmål, du eventuelt må have til, hvordan du fotograferer supermånen her.

15. april 2021

Det bedste tidspunkt at fotografere månen på er, når der er supermåne – og snart kan du opleve hele to supermåner med kun en måneds mellemrum.

Du kan se supermånerne d. 27. april og d. 26. maj, hvor der forhåbentlig venter to store fotooplevelser, hvis himlen ellers er skyfri.  

Her besvarer vi alle de spørgsmål, du sikkert har omkring supermånerne – og hvordan du skal fotografere dem.

Hvad er en supermåne? 

Fænomenet supermåne forekommer, når vi har fuldmåne og Månen også er tættest på Jorden i sin bane omkring den. Fænomenet kaldes supermåne, fordi fuldmånen virker større end normalt.

Det modsatte af en supermåne er en mikromåne, hvor Månen er fuld og samtidig længst væk fra Jorden i sin bane omkring den.

Når vi kigger på en supermåne fra jorden, vil størrelsesforskellen på en supermåne og en mikromåne være ca. 14 procent, og lyset fra den vil være ca. 30 procent stærkere.

Supermånen er altså det ultimativt bedste tidspunkt at fotografere månen på, hvis du vil have et et godt billede, hvor Månen virker kæmpestor samtidigt med, at den lyser stærkt.

Med appen PhotoPills kan du meget præcist planlægge, hvor, hvornår og hvordan du får det bedste foto af supermånerne. I videoen her viser vi, hvordan du bruger PhotoPills.

Supermåne over katedral

Du skal sørge for, at dit kamera er placeret stabilt, så du kan eksperimentere med længere lukkertider. Det er ideelt, hvis du har et kamerastiv, men ellers kan du også lægge kameraet på et stabilt underlag, så du undgår slørede fotos.

© Shutterstock

Hvornår er det helt rette tidspunkt at fotografere supermånen? 

De to supermåner i april og maj vil være vidt forskellige, da den ene supermåne er stærkest, mens der stadig er mørkt, hvorimod den anden er størst om eftermiddagen.

Her i Danmark får du de bedste billeder d. 27. april ca. kl. 05:31 og d. 26. maj ca. kl. 13:13. Det er nemlig på disse tidspunkter, at supermånen virker størst.

Supermånen d. 27. april

Supermånen d. 27. april sker samtidigt med solopgangen, og det giver ideelle betingelser for at fotografere supermånen i den blå time, hvor solen ikke er stået op endnu.

Her vil lyset være lyseblåt og lækkert, og det hele sker samtidig med, at Månen lyser stærkt og fylder godt på himlen. Der findes nærmest ikke bedre forhold, hvis man er fotograf.

Her kan du se præcis, hvornår månen (og solen) står op præcis der, hvor du befinder dig.

Supermånen d. 26. maj

Supermånen d. 26. april er stærkest og størst efter middag, og det giver mulighed for at tage nogle helt anderledes billeder end af supermånen i april.

Billeder af supermånen i dagslys kan være mindst lige så smukke, som dem man tager i mørke, men da der ved denne supermåne er masser dagslys, er stativ og længere lukkertider ikke på samme måde en nødvendighed. 

> Læs også: Tag flotte billeder af Månen.

Supermåne over kirke

Brug forskellige elementer i din komposition, som viser helt nøjagtigt, hvor stor supermånen er. Det kan fx være bygninger eller træer. 

© Shutterstock

Hvad skal jeg pakke?

Du kommer til at stå stille i lang tid, hvis du vil fotografere supermånen d. 27. april, mens solen står langsomt op.

Derfor kan det være en god idé med noget varmt at drikke og godt med tøj, så du ikke kommer til at fryse.

Derudover skal du også huske stativ og fjernudløser – særligt d. 27. april, hvor supermånen opleves bedst, mens der er delvist mørkt.

Hvis du fotograferer med spejlrefleks, kan du med fordel slå spejlet op for at minimere vibrationer. Du bør desuden slå stabilisatoren på objektivet fra.

Læs også: Sådan bruger du kameraets spejllås

Mand fotograferer supermånen

Ved at aktivere kameraets spejllås, er spejlet klappet op, længe før eksponeringen startes, og spejlet klapper først ned igen, når eksponeringen er færdig. Det giver en langt bedre detaljegengivelse i dine billeder, da der ikke er rystelser fra spejlet.

© Shutterstock

Hvordan skal jeg indstille mit kamera?

Når du skal fotografere supermånen, bør du indstille dit kamera på Manuel, så du har fuld kontrol over eksponeringen.

Du bør også vælge filformatet raw istedet for jpeg, så du har de bedste billedfiler at arbejde med bagefter.

Undervejs i din optagelse kan du med fordel slå live view til, da denne funktion kan hjælpe dig med at finde den bedste komposition.

Benyt centervægtet- eller spotmåling, når du skal måle Månens eksponering og sæt blænden mellem F8.0 og F11 for optimal skarphed.

Derudover skal du bruge manuel ISO, typisk ISO 100-800, sommetider højere, og så bør du også bruge en relativt hurtig lukkertid på omkring 1/125-1/500 sekund, da Månen faktisk bevæger sig ret hurtigt.

Læs også: Sådan får du flotte astrofotos med en cykellygte

Fuldmåne over havn

Skyd hellere mange billeder af supermånen end for få. Det giver et større udvalg, når du kommer hjem fra turen.

© Shutterstock

Hvilken komposition er den bedste? 

Supermånen vil kun synes kæmpe i kraft af andre ting. Det vil sige, at du med fordel kan inkludere bygninger og træer, så man har noget at sammenligne størrelsesforholdet med.

Derudover er det oftest bedst, hvis himlen fylder størstedelen af dit motiv, da supermånen er det interessante.

Det gode foto viser de flotte detaljer i månelandskabet, samtidigt med at man kan se detaljer i fx træer og bygninger i bunden af billedet.

> Læs også: Alt hvad du skal vide om komposition