Fotografer fotograferer mælkevejen i mørket
© Shutterstock

Sådan undgår du lysforurening

Lysforurening kan ødelægge et hvert godt foto af stjernehimlen og mælkevejen. Læs om lysforurening og hvordan du undgår det her.

11. juni 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

Igennem tusinder af år har vi kigget på og brugt stjernehimlen. Den har guidet os på verdenshavene, givet inspiration til stor kunst, og senere har den givet os utrolige billeder.

Men det er efterhånden blevet svært at fotografere nattehimlen. Skal du fotografere stjernehimlen, gør du dig selv og billedet en tjeneste, hvis du findet et sted med meget lidt lysforurening.

Her ser du, hvordan du undgår lysforurening. Det er nemlig ikke helt så nemt, som du måske skulle tro.

Hvad er lysforurening?

Lysforurening er menneskeskabt lys. Det kommer fra vores huse, gadelysene, biler og meget andet.

Lysforurening er meget forstyrrende, hvis du vil fotografere stjerner eller mælkevejen, men det er ikke kun fotografer, det generer. Dyrelivet lider også under lysforurening, da fx fugle kan riskere at miste deres normale døgnrytme.

Lysforurening er et problem, flere foreninger forsøger at bekæmpe. Med lidt held får fotograferne bedre muligheder for nattefotos i fremtiden. 

Los Angeles badet i lys

Los Angeles om natten udsender en rig mængde kunstigt lys. Her vil det mere eller mindre være umuligt at fotografere mælkevejen.

© Shutterstock

Sådan undgår du lysforurening

Det kan være svært helt at undgå lysforurening, da der er en hel del af det. Vi giver dig tips til, hvordan du kommer længst væk fra lyset.

Jo længere væk du er fra kunstigt lys, jo bedre mulighed får du fx for at fotografere mælkevejen.

> Læs, hvordan du tager det perfekte billede af mælkevejen her.

Stil dig et mørkt sted

Du kan finde det mørkeste område i byen, men det bliver aldrig rigtig godt. Hvis du vil have et godt billede af nattehimlen, er du nødt til at bevægede dig mod mørket - det kræver ofte en bil eller længere transport.

Hvis du vil vide, i hvilken retning du skal sætte kursen, anbefaler vi, at du bruger et kort over lysforurening.

denne side finder du steder i Danmark, hvor det er mørkest.

Skal du ud at rejse og fotografere nordlys eller mælkevejen, kan det være en god ide på forhånd at finde de mørkeste steder, der hvor du skal hen.

Det kan du gøre på siden darksitefinder.com her. Siden anbefaler blandt andet, at du tager nord for polarcirklen til den lille svenske by Abisko. Her har du rigtig gode forhold for nattefotografi, da der er meget lidt lysforurening.

> Læs mere om, hvordan du tager de bedste fotos af stjerner her.

Brug et kort eller en onlinetjeneste, når du skal finde et sted uden lysforurening.

Skyd væk fra lyset

Det kan give dig problemer, hvis du har fundet et mørkt sted, men du ved et uheld har placeret dig sådan, du har en stor, lysende by mellem dig og fx mælkevejen.

En større by, selvom du ikke kan se den med det blotte øje, vil dukke op på dit foto. Lyset vil gøre det sværere at fotografere fx mælkevejen.

Er uheldet ude, kan du dog bruge byen til din fordel, så den lyser noget op eller giver konturer til noget. Det kan være bjerge, som står skarpere i billedet, når der kommer lys på dem. 

Da du er på udflugt efter mørket, anbefaler vi, at du på forhånd undersøger, hvor de største byer ligger i forhold til dit foto. Stil dig så syd for byen, så bliver du ikke generet af byens lys.

> Se vores nye videoserie, hvor fotograf Mads Peter Iversen fotograferer de 10 vildeste naturfænomener. I dette afsnit skyder han stjerner og mælkevejen.

lysforurening og stjernehimmel

Selvom byens lys er svært at se med det blotte øje, vil det alligevel dukke op på dit billede.

© Shutterstock

Skærm for lyset

Har du ikke mulighed for at rejse langt væk fra lyset, er du nødt til at arbejde omkring lyset.

Hvis der fx er en lampe eller lygte, der skinner lige ind i dit kamera, selvom det er fra lang afstand, vil det gå hårdt udover dit billede.

Ligesom med en lysende by, kan du selvefølgelig prøve at vende ryggen til lyset.

Har du ikke den mulighed, kan du forsøge at skærme lyset. Du kan gøre det ved at placere noget foran lyskilden.

 Det kan være et træ, blomster eller en sten, som blokerer lysets vej direkte ind i dit kamera.

> Læs om Appen PhotoPills, som hjælper dig til bedre billeder af stjernehimlen.

Dæk dit kamera til

Hvis du gerne vil have det skarpeste billede af nattehimlen, kan du minimere lyset, som kommer ind i dit kamera. Det er nemlig vigtigt, at det er det "rigtige" lys, som møder din sensor.

Et kamera kan have tendens til at lukke lidt lys ind til sensoren, som ikke kommer igennem dit objektiv. Det kan komme ind fra bagsiden af dit kamera, fra søgeren eller andre steder.

Du kan derfor hjælpe dine fotos af nattehimlen ved at dække dit kamera til, så lyset reelt kun har mulighed for at komme igennem dit objektiv. Du skærmer lyset ved at lægge et klæde over kameraet, når du tager billedet.

Det er også en rigtig god ide at bruge stativ, når du fotograferer nattehimlen. Brug også gerne en ekstern udløser, så du ikke ryster kameraet, når du trykker på udløseren.

> Se vores tests af de forskellige stativer på markedet her.

Gadelampe lyser gult lys

Brug et kort over lysforurening, hvis du vil undgå byens gule lys.

© Shutterstock

Brug et filter

Hvis du af den ene eller anden grund ikke kan undslippe lysforureningen, findes der hjælpemidler.

Du kan købe et lysforurenings-filter. Det fungerer ved, at det filtreret en særlig type af lys, så det ikke rammer din sensor.

Det er særlig det gule lys, som kommer fra sodium-lamper, der ofte er brugt som gadelamper. Hvorvidt filtrene virker, og hvor godt de virker, det er en smule uklart.

Hvis du er interesseret i at købe et lysforureningsfilter, kan det være en god ide at se denne test.

> Lær om forskellene på de forskellige filtre, du kan få til dit kamera, her.

Eksponer til højre

Jeg har ikke mulighed for at rejse langt væk. Jeg bor et sted, hvor der er lys over alt. Hvad gør jeg så?

Først skal du indse, at du aldrig får et helt rent billede, som hvis det var helt mørkt. Det betyder dog ikke, at du ikke kan få et fedt billede af stjernehimlen.

Første skridt er, at du alligevel forsøger at minimere lysforureningen. Find et mørkt sted, og forsøg at placere dig sådan, at lyset ikke kommer direkte ind i kameraet. Gør det fx ved at stille dig højt oppe, så gadelamperne ikke skinner ind i dit kamera.

Når du tager dit billede, er der et simpelt trick, der hjælper dig til at fange fx mælkevejen. 

Man kalder det: At eksponere til højre.

Tricket går ud på, at du skal eksponere dit billede sådan, at du har eksponeret lyset i billedet, så lyset er i højre side af histogrammet på dit kamera. Gør du det, har du større mulighed for at få et flot foto. Det kræver dog en aggressiv billedbehandling, hvor du skal øge kontrast og sænke eksponeringen.

Det er vigtigt at huske, at det ikke må blive så lyst, at det brænder ud. Du kan ikke redde detaljer ud af billedet, hvis det er udbrændt.

> Bliv klogere på dit kamera og redigering her.

I billedet øverste til venstre viser histogrammet, at du har eksponeret til højre. Det er sådan din eksponering skal se ud, hvis du fotograferer stjernehimlen et området med lysforurening.

© Shutterstock // Digital FOTO