Mand lægger sine billeder over på computeren.

Vores kameraer bliver mere og mere intelligente, og de får flere og flere funktioner. Det bringer en masse nye termer og forkortelser med sig, som ikke altid er lige lette at huske på.

© Shutterstock

5 kameraforkortelser du bør kende

Når du læser om fotografi og kameraer, støder du måske på forskellige forkortelser, som du ikke kendte til i forvejen. Her får du forklaringerne på nogle af de mest gængse forkortelser.

22. juni 2020 af Christian Trant

1. DoF 

En af de mange forkortelser, der kan forvirre, er DoF, som ofte kædes sammen med kameraets blændeåbning. DoF står for Depth of Field, og på dansk kalder vi begrebet dybdeskarphed.

Dybdeskarphed dækker over det område i et billede, der står forholdsvist skarpt. I alle billeder er der et bestemt område foran og bagved fokuseringspunktet, der er skarpt. Det kaldes også fokusfeltet. Desto større, fokusfeltet er, desto højere er dybdeskarpheden. 

Den nemmeste måde at styre dybdeskarpheden på er ved at justere blændeåbningen. Det kan lyde lidt forvirrende, men en let regel er, at når blændeåbningen er stor, er blændetallet lavt.

Så hvis du støder på DoF i fremtiden, så ved du nu, at det er det samme som dybdeskarphed.

> Læs også: Forstå dybdeskarphed på 5 minutter

Landskab hvor alt er i fokusområdet

Hvis du fotograferer landskaber, så sæt blændeværdien til F8. Ønsker du derimod en sløret baggrund i dit motiv, så sæt i stedet blændeværdien til F2.8.

© Shutterstock

2. EVF

EVF bliver også kaldt electronic viewfinder, og refererer til den digitale skærm, hvor du kan se en digital gengivelse af det billede, som også vises i søgeren. Vi kalder også funktionen live view.

En direkte gengivelse af det motiv, som du kan se i søgeren, kan assistere dig, når du skal fotografere, da den lille skærm bl.a. viser en bedre gengivelse af hvidbalancen, end du får, hvis du bare kigger i søgeren. 

EVF eller live view er også relevant, når du bruger dit digitalkamera til at filme med.

> Læs også: 5 fordele ved at bruge live view når du fotograferer

3. ND-filtre

ND står for neutral density, og på dansk kender vi også filtret som et gråfilter, fordi det dæmper mængden af lys, der trænger ind i sensoren, så du kan arbejde med en længere lukkertid i din optagelse.

ND-filtret eller gråfiltret kommer i flere forskellige intensiteter, som begrænser lyset i forskellig grad. 

4. UV-filtre

UV er en forkortelse for ultraviolet, og UV-filtret dæmper ultraviolet lys. Det kan være nødvendigt visse steder i verden, hvor der et meget stærkt sollys, eller i bjergrige områder, hvor solens refleksioner i sneen, gør lyset ekstra skarpt.

> Læs også: 4 filtre enhver fotograf bør kende

ND filter gør lyset blødere.

Vil du skyde med lang lukkertid på flere sekunder i dagslys for fx at sløre vandet ved kysten, har du brug for et gråfilter, også kaldet ND-filter. 

© Shutterstock

5. SLR og DSLR

Når du er på udkig efter et nyt spejlreflekskamera, så vil du formentlig støde ind i forkortelserne SLR og DSLR. 

SLR står for single-lens reflex, hvilket egentlig bare er et spejlreflekskamera, som vi kender dem. I kameraet er monteret et system af spejle og prismer, så du får nøjagtigt det billede, som du ser gennem kameraets søger, idet motivet betragtes gennem kameraets objektiv.

DSLR er et digital single-lens reflex kamera, hvilket betyder, at kameraet har den velkendte lille digitale skærm på bagsiden, så du kan se dine billeder lige efter du har trykket på udløserknappen.

> Læs også: 10 fotobegreber skal kende