Ung pige fotograferer blomster håndholdt uden kamerastativ

Et kamerastativ er godt, men kan også spænde ben for din kreativitet. Uden stativ kan du bevæge dig mere frit. 

© Shutterstock

5 tips til at tage skarpe billeder uden kamerastativ

I nogle situationer er et kamerastativ uundværligt, men i andre er det bare en begrænsning for din kreativitet. Se her, hvordan du får knivskarpe skud uden stativ.

11. oktober 2018

Et kamerastativ er et fantastisk redskab, når du fx skal fotografere med lange lukkertider. 

Men et stativ kan også være en begrænsning, idet du ikke kan bevæge dig rundt lige så frit, og det kan betyde, at du ikke tænker helt så kreativt, når du skal finde den rigtige vinkel og komposition. 

Mange fotografer sværger til kamerastativer, især ved landskabsfotografi, og det er da også rart med den ekstra støtte, som et stativ giver. Men man kan sagtens få skarpe billeder uden stativ, også under vanskelige lysforhold. 

> Læs alt om kamerastativer her

1. Sørg for at stå rigtigt

Det lyder måske fjollet, men den måde, du står på og holder dit kamera, kan rent faktisk afgøre, om du får et skarpt eller rystet billede. Den optimale stilling er let spredte ben og ret ryg. 

Hvis du er højrehåndet, så hold den venstre hånd under objektivet, hold kameraet med den højre hånd, og hold albuerne ind mod kroppen.

Inden du skyder, så tag en indånding, så en udånding, så din krop er så afslappet som overhovedet muligt, og tryk så stille og roligt udløserknappen ned.

2. Stabilisér din krop ved at læne dig mod noget

Det er lige så enkelt, som det lyder – find noget, du kan støtte dig op af, så du kan holde kameraet ligeså stille, som et kamerastativ ville kunne. Det kan være et væltet træ, en stor sten eller et lavt rækværk.

> Læs også: 6 tips til enestående efterårsbilleder

Hvis der ikke er noget indenfor rækkevidde af dit motiv, kan du i stedet lægge dig ned på maven med albuerne i jorden, eller på ryggen som fotografen på billedet ovenover. 

Du kan også sætte dig på hug med albuerne på knæene – det skader ikke at være kreativ. Det vigtigste er, at det er en behagelig stilling, hvor du kan ligge helt stille.

3. Slå billedstabilisering til i kameraet eller objektivet

Hvis dit kamera eller objektiv har indbygget billedstabilisering, så slå det til. Det modvirker nemlig de rystelser, dit kamera eller objektiv (afhængig af, hvor billedstabiliseringen sidder) skulle blive udsat for. 

Ofte vil billedstabiliseringen give dig mellem tre og fire blændetrin ekstra, hvilket vil sige, at du fx kan skyde på 1/30 sekund i stedet for 1/250 sekund med et objektiv på 250 mm – og stadig få skarpe billeder.

Denne smarte teknologi har kun én ulempe – den er dyr. Derfor er det ikke alle kameraer eller objektiver, der er udstyret med den, men typisk de dyrere modeller. 

Hvis du står og skal investere i et nyt objektiv, kan det altså være en god idé at overveje en model med billedstabilisering, hvis du gerne vil slippe for at være afhængig af et stativ. 

> Læs også: Sådan virker billedstabilisering i dit kamera

4. Fotografér i burst-mode

Burst Mode, eller serieoptagelse, som det hedder i de fleste kameraer, er en smart måde at sikre sig skarpe håndholdte billeder. 

Du vælger typisk den hurtigste hastighed ved at trykke på den knap på kameraet, der hedder AF-Drive, Drive eller CH, alt efter hvilket kamera du bruger. Denne funktion er smart til håndholdt fotografi af to årsager:

Når du trykker udløserknappen i bund, skaber det bittesmå rystelser i kameraet. Men når du tager serieoptagelser, trykker du kun på udløserknappen én gang, og dermed vil rystelserne stort set kun påvirke det første billede i serien. 

Hvis du bruger et spejlreflekskamera, vil der også komme små rystelser, når spejlet klapper op, og lyset rammer sensoren. Men med en serieoptagelse klapper spejlet kun op én gang, og dermed bliver de efterfølgende billeder ikke påvirket af rystelserne. 

5. Brug selvudløser

Et sidste tip er at bruge kameraets selvudløser, som er brugbar af de samme grunde, som serieoptagelser er brugbare – de medvirker til at undgå kamerarystelser og dermed slørede billeder. 

De fleste kameraer giver dig mulighed for at indstille selvudløseren til to eller 10 sekunder. De fleste fotografer foretrækker de 10 sekunders forsinkelse, men hvis du fotograferer håndholdt, kan de to sekunder være et bedre valg. 

> Læs også: Derfor skal du bruge selvudløser i dit kamera

Redaktionen anbefaler:
Bliv en bedre naturfotograf med Seasons

I vores videoserie Seasons kan du følge naturfotografen Morten Hilmer, når han drager ud i naturen for at fotografere storslåede landskaber og vilde dyr. Kom med, når den professionelle fotograf er på fototure til Finland, Danmark og Norge mens han deler rundhåndet ud af sine tips og tricks.

I vores onlineunivers Fordelszonen finder du hele tre sæsoner af Seasons og en masse videokurser, guider, presets og meget mere. Tegn et abonnemt på Digital FOTO og få adgang til Fordelszonen med det samme.

Lige nu kan du fx få en lækker fotokikkert sammen med to numre af Digital FOTO og adgang til Fordelszonen for i alt 98 kr. Se tilbuddet her.