Mand fotograferer en mand udendørs
© Shutterstock

Lær at bruge låsene i dit kamera

Ved at låse eksponering og fokus, lige hvor du vil i billedfladen, kan du få perfekte eksponeringer og kreative effekter. Når først du har styr på den ret simple teknik, lover vi dig, at du bliver vil med den. Det åbner nemlig for en verden af kontrol og muligheder.

26. december 2014 af Jeppe Vestergaard Jensen

Dit kamera er udstyret med evnen til at låse fokus og eksponering. Eksponeringslås hedder AE-lås, og fokuslåsen AF-lås. 

Vil du være sikker på, at din lysmåling bliver lige som du gerne vil, uden at ændre sig i løbet af din billedserie, skal du bruge kameraets eksponeringslås.

Lysmåling følger nemlig ikke fokuspunktet. Ved centervægtet og spotmåling måles lyset i midten, og ved en matrixmåling får du et gennemsnit af hele billedet. Derfor kan eksponeringen skyde ved siden af det, du har fokus på, som fx en person i skygge mod en lys himmel.

Det og fokuslåsen kan du derfor få meget ud af, hvis du indstiller dit kamera til det. Sidstnævnte sikrer nemlig, at du kan få fokus på rette sted også selvom, du har sluppet udløserknappen.

Læs også: Få styr på programhjulet i dit kamera.

Programhjul på kamera

Udnyt dit kamera til fulde med dets forskellige låse.

© Shutterstock

Lås lyset fast 

På blændeprioritet, lukkertidsprioritet og det automatiske program P låses eksponeringen ved at trykke på AE-Lås, som fx er en stjerneknap hos Canon. Den låses ved det midterste fokuspunkt ved spot- eller centervægtet metode.

Du kan låse eksponeringen på en lys baggrund, som himmel eller et vindue, så den ikke brænder ud i forhold til forgrunden. 

Vend fx kameraet helt op mod himlen og tryk på eksponeringslås. Nu har kameraet eksponeret efter himlen. Drej det så ned mod dit motiv og skyd.

Læs også: Sådan fungerer eksponering.

Lås lyset helt fast

Din gemte lysmåling forsvinder efter nogle sekunder, eller når du har taget billedet. Vil du tage flere billeder samme sted, med samme lysmåling, skal du bruge AE-lås (hold), som du finder i menuen Brugerkontrol. Så gemmes din lysmåling.

Når du vil tage mange billeder samme sted, med samme eksponering, kan du låse lysmålingen. Så slipper du for at måle forfra, hver gang du har taget et billede, og kan koncentrere dig om at få det helt rigtige skud hjem på hukommelseskortet.

Låsen kan være rigtig smart, hvis du fx vil skyde en serie af billeder, hvor du fx er nødt til at slippe udløseren mellem dine serie. Det kan fx være BMX-ryttere, der hopper over samme hop. Der kan én lysmåling nemlig være rigelig til at få gode billedserier.

Læs også: Sådan bruger du ISO-indstillingerne.

Kvinde fotograferet i modlys

Hvis man låser eksponeringen i billedet, kan man undgå, at kameraet pludselig begynder at måle lyset påny – fx når solen bryder frem bag en sky og lyser lige ind i kameraet.

© Shutterstock

Låsen til det specifikke lys

FE-lås bruges, hvor du vil justere blitzlyset, efter et bestemt område i billedet. Lysmålingen foretages i midten af billedfeltet. Drej derfor kameraet indtil det ønskede motiv er i centrum, og klik på FE-Lås. Nu måles lyset, og værdien gemmes. Komponér så billedet, og skyd.

På mange kameraer, som fx Canon, vil funktionen være bygget sammen med knappen til at låse lysmålingen.

Læs også: Vælg den rigtige blitz.

Hold fast i dit fokus

Når du vil komponere et billede og vil have fokus på et emne ude i siden, som ikke kan nås med et fokuspunkt, skal du bruge fokuslås. Drej kameraet, indtil det, du vil fokusere på, er over et aktivt fokuspunkt, og lås så fokus der.

AF-Lås aktiverer og låser autofokus. Fokus holdes låst, indtil du trykker på knappen igen. Funktionen aktiveres også, når du trykker udløserknappen halvt ned, og holder knappen inde. Slipper du udløserknappen og trykker igen, fokuseres på ny.

Læs også: Sådan virker kontinuerligt autofokus.

En kvinde fotografert i modlys med menu over skærmen.

Hvis du holder fokus, er du sikker på, at dit kamera ikke laver ændringer. Du går derfor ikke glip af det gode skud.