Landscape

En korrekt eksponering giver en god balance mellem de mørke og de lys områder i billedet.

© Shutterstock

Eksponering: Sådan fungerer det

Når man taler om eksponering, handler det om, hvordan kameraet forholder sig til lysforholdene, alt efter, hvilke kameraindstillinger, du har valgt. Her kan du se, hvordan du kan påvirke eksponeringen i optagelsen, så du får det perfekte foto.

12. marts 2019 af Poul Siersbæk

Når man tager et billede, taler man om, at motivet eksponeres. Det kan gøres både godt og skidt, og det handler grundlæggende om at få et velbelyst motiv.

For at billedet er velbelyst – eller veleksponeret – kræver det, at der en fin balance mellem de mørke og de lyse områder i forhold til det lys, du optager i.

Kameraets lysmåler registrerer lyset og sender disse informationer videre til en lille computer i kameraet, som analyserer lysforholdene og kommer med forslag til de bedste kameraindstillinger. 

> Læs også: Få kontrol med kameraet med de halvautomatiske programmer

Tre parametre påvirker eksponeringen

For at påvirke eksponeringen, så den bliver lysere eller mørkere, er der tre parametre, som du har mulighed for at justere på. 

Det er lukkertid, blænde og ISO. 

Er et billede for lyst eller for mørkt, kan du nærme dig det velbelyst billede ved at ændre på en af disse tre parametre. 

Det er dog ikke helt ligegyldigt, hvilken af dem du ændrer på, da lukkertiden kan betyde, at motivet bliver uskarpt, blænden afgør, hvor stor dybdeskarpheden er, mens ISO vil afgøre, hvor meget støj der er i det færdige billede.

Du skal også være klar over, at de tre parametre påvirker hinanden. 

Ændrer du fx lukkertiden to trin, skal du bagefter ændre et af de to andre parametre to trin for at få samme eksponering.

> Læs også: Alt, du skal vide om spejlreflekskameraer

Eksponeringstrekanten hjælper dig på vej

En fin måde at illustrere, hvad eksponering går ud på, er ved hjælp af en såkaldt eksponeringstrekant. 

Den giver dig overblikket over de tre parametre, og samtidig kan du se, hvad der sker med billedet, når du ændrer på et af disse parametre.

Exposure Triangle

Eksponeringstrekanten viser, hvad der sker med billedet, når et af de tre parametre ændres.

© Shutterstock

Blænden påvirker baggrunden

Hvis du ændrer på blændeværdien, påvirkes dybdeskarpheden og dermed, hvordan baggrundssløringen er i dit billede. 

Du skal derfor prioritere om baggrunden skal være skarp med en lille blændeåbning som F11 eller sløret med en stor som F2.8.

> Læs også: Det betyder blænden på dit objektiv

Portræt

Med en stor blændeåbning kan du sikre en fin baggrundssløring.

© Shutterstock

Lukkertiden afgør bevægelse i billedet

Når du ændrer på lukkertiden, vil motiver i bevægelse vises forskelligt. 

Lange lukkertider som 1/15 sekund vil sløre motivet, mens korte lukkertider som 1/1000 sekund vil fastfryse motivet.

Racing

For at fryse et motiv i bevægelse, skal lukkertiden være hurtig og du må justere tilsvarende på blænde og ISO for at få den perfekte eksponering.

© Shutterstock

ISO bestemmer kameraets lysfølsomhed

Det tredjeparameter er ISO, der giver dig mulighed for at påvirke lysfølsomheden i kameraet. 

Skruer du op for ISO, fx til ISO 6400, vil du kunne skyde med en hurtigere lukkertid eller mindre blændeåbning. 

Til gengæld må du leve med mere støj i billedet. Vælger du en lav ISO, fx ISO 100, har du brug for meget lys, eller du må bruge et stativ, der sikrer dig skarpe skud ved lang lukkertid.

> Her kan du se en video, hvor vi gennemgår de forskellige stativtyper (kun for abonnenter)

Storby i aftenlys

Når lyset er svært, må du øge ISO for at få en god eksponering.