Meteor på nattehimlen
© Shutterstock

Sådan forbereder du dig på at fotografere meteorsværme og stjerneskud

I løbet af året er der perioder, hvor du kan opleve ekstra mange stjerneskud på himlen. Fænomenet kaldes meteorsværme eller meteorregn, og her er chancen for at fotografere stjerneskud på himlen størst.

17. december 2020 af Christian Trant

Vi klæder dig godt på, så du kan fotografere nattehimlens meteorsværme, og så guider vi dig til, hvordan du klarer en helt nat under åben himmel.

Op mod 100 stjerneskud i timen

Den 3. til 4. januar 2021 kan du opleve op mod 100 stjerneskud i timen, hvilket er et drømmescenarie for astrofotografen.

Meteorsværmen Kvadrantiderne er et sandt festfyrværkeri, hvis der vel at mærke er skyfrit.

Dine chancer for at fotografere Kvadrantiderne er størst, hvis du finder et mørkt sted uden lysforurening fra byen.

Når du har fundet den ideelle lokation, skal du pege dit kamera mod Karlsvognen. Det er nemlig her, at aktiveteten af stjerneskud er størst.  

Hvornår er der meteorsværme på nattehimlen? 

Det tager Jorden et år at kredse om Solen, og derfor passerer vi også asteroidernes baner med præcis et års mellemrum.

Vi kan derfor udregne, hvornår de samme meteorsværme pryder nattehimlen år efter år. 

Her kan du læse mere om, hvornår de største meteorsværme er synlige på nattehimlen.

> Læs også: Sådan fotograferer du fascinerende nordlys

Stjerneskud på nattehimlen

Stjerneskud er sten, der trænger ind i Jordens atmosfære med høj hastighed. 

© Shutterstock

Hvad skal jeg pakke i fototasken? 

Du skal først og fremmest pakke et spejlrefleks- eller systemkamera, der kan fotografere billeder med en høj ISO. Det kunne fx være Nikon Z 50, som vi har anmeldt i Gearguiden.

Du får også brug for et stativ, da astrofoto kræver lange lukkertider, og her er dit kamera særligt udsat for små rystelser, som skaber slørede billeder. Skru derfor dit kamera fast på et stativ, så du sikrer en skarp eksponering af nattehimlen. 

Et objektiv, der klarer en høj lysstyrke og med en stor vidvinkel, er det bedste valg til astrofoto. Det kunne fx være dette Sony FE 12-24mm F2.8 GM, men du kan også sagtens klare dig med et billigere objektiv såsom dette Canon EF 50mm F1.8 STM

> Læs også: Sådan får du de bedste billeder af meteorsværm og stjerneskud

Mand fotograferer nattehimlen

Via app'en Via app'en Sky View kan du orientere dig på nattehimlen. 

© Shutterstock

Hvad gør jeg, når jeg er ankommet til min lokation? 

Når du har fundet et godt spot, så lad dine øjne vænne sig langsomt til mørket. Det kan godt tage 15-30 minutter.  Herefter vil du bedst kunne se, hvor du skal pege dit kamera hen.

Undgå desuden at bruge kameraets skærm så vidt muligt, men hvis det er umuligt, så start med at sænke lysstyrken til det laveste niveau.

Det er også en fordel, hvis du lægger dig ned. Nattehimlen kommer nemlig til sin fulde ret, når du ligger på ryggen og har et 360 graders udsyn. Medbring derfor et liggeunderlag og sovepose. 

På den måde slipper du også også for at stå op og spejde med dit kamera, hvilket er uudholdeligt i længden. 

> Læs også: Sådan fotograferer du stjerner