Sådan slår du kameraets motivprogrammer

Glem alt om motivprogrammerne under ikonerne med silhuetten, bjerget og løberen. Vi guider dig til, hvilke programmer du bør bruge i stedet for motivprogrammerne, så du får langt bedre billeder.

22. oktober 2019 af Jeppe Vestergaard

I langt de fleste kameraer kan du lade kameraet styre indstillingerne i forhold til forskellige motivtyper. Programmerne, der gør dette, kaldes motivprogrammer.

Ofte ligger motivprogrammerne som ikoner på programhjulet. Hvis de ikke gør det, ligger de ofte samlet under teksten SCN på dit programhjul. Når du har valgt SCN, skal du derfra vælge dit motiv i en undermenu.

Motivprogrammerne kan være smarte, men de er langt fra en garanti for at få perfekte fotos.

Vi har valgt tre motivprogrammer, du altid bør erstatte med andre indstillinger. Derudover har vi ét motivprogram i ærmet, du kommer til at bruge hele tiden.

> Læs også: Få styr på programhjulet på dit kamera.

Drop motivprogrammet Sport

Programhjul med motiverprogrammer på

Her er motivprogrammet sport markeret med rød farve.

© Shutterstock

Motivprogrammet Sport eller Action er ofte gengivet med ikonet af en løber.

Sætter du dit kamera over på dette motivprogram, ved kameraet, at det skal fange et motiv i bevægelse.

Det betyder, det lægger vægt på en hurtigere lukkertid end fx at vælge en lav ISO. Under svære lysforhold kan sportsprogrammet give grynede billeder, hvis den fx bruger en for høj ISO.

Endelig ved kameraet heller ikke, om motivprogrammets lukkertid er hurtig nok til fodbold eller fx en springgymnast, som kræver endnu hurtigere lukkertid end fodbold.

I stedet for at bruge motivprogrammet Sport, bør du vælge lukkertidsprioritet. På programhjulet skal du vælge S eller Tv på et Canon-kamera.

Nu har du selv kontrol over lukkertiden og ISO. Blænden styrer kameraet derimod. Nu er det dig, der fortæller kameraet, hvilken lukkertid der er perfekt til netop den sport, du fotograferer.

> Læs også: Sådan bruger du lukkertidsprioritet i dit kamera.

Sådan slår du motivprogrammet Landskab

Programhjul med motiverprogrammer på

Her er motivprogrammet Landskab markeret med rød farve.

Indstiller du dit kamera til Landskab, vil kameraet automatisk sørge for, at du får en lille blændeåbning, altså et højt F-tal som fx F11, så du får både forgrund og baggrund skarp.

Det er i princippet fint til mange typer af landskabsbilleder. Problemet er dog, at kameraet hverken ved, hvornår du skyder håndholdt, eller hvad din tolerance for fx ISO-støj er.

Du kan slå landskabsprogrammet ved at vælge blændeprioritet på dit kamera. Programmet hedder enten A eller Av på et programhjul på et Canon-kamera.

Nu vælger du selv, hvor stor eller lille din blændeåbning skal være. Du kan fx også vælge, hvordan dit kamera skal måle lyset i scenen. Endelig kan du selvfølgelig selv styre ISO.

Blændeprioritet er smart, hvis du fx har behov for at få mere lys ind i dit kamera for fx at få en hurtig lukketid. Det kan en større blændeåbning bidrage med.

Det er også langt fra sikkert, at du har behov for at få både forgrund og baggrund skarp, når du fotograferer landskaber. 

Derfor skal du droppe landskabsprogrammet.

> Læs også: Sådan bruger du blændeprioritet i dit kamera.

Glem motivprogrammet Portræt

Programhjul med motiverprogrammer på

Her er motivprogrammet portræt markeret med rød farve.

Billedet af et ansigt på programhjulet er en klassiker. Det er motivprogrammet for portrætfotos.

Her prioriterer kameraet en stor blændeåbning, altså et lavt F-tal som fx F2.0, så dybdeskarpheden bliver lille. Dvs., at dit motiv står skarpt, mens baggrunden er sløret.

Når du bruger portrætprogrammet er det ikke altid, at dit kamera ved, om du fx bruger zoom, når du skyder portrætter. Når du zoomer får du automatisk en mere sløret baggrund. Derfor er det ikke sikkert, at du behøver en meget stor blændeåbning, som fx kan give uskarpe områder i et portræt.

I stedet for at bruge motivprogrammet Portræt, bør du igen bruge programmet Blændeprioritet. Her vælger du selv, hvor stor eller lille din blændeåbning skal være.

Alternativt kan du bruge Manuel, hvor du selv styrer alle kameraets indstillinger. Det giver dig altid størst kontrol.

> Læs også: Her er de bedste kameraindstillinger til portrætfotos.

Her skal du faktisk bruge et motivprogram

I de nyere kameraer er et af motivprogrammerne meget brugbart. Motivprogrammet, du skal bruge, hedder typisk Håndholdt tusmørke eller Håndholdt nattescene. Programmet kan ofte findes under ikonet med en halvmåne og en hånd.

Motivprogrammet sørger for, at kameraet hurtigt skyder fire billeder, som det efterfølgende kombinerer til ét inde i kameraet.

Det kombinerede billede bliver lysere end et almindeligt foto. Derudover giver kombinationen af billeder færre rystelser, da du ellers skulle bruge en længere lukkertid, som ofte giver rystelser, når du skyder håndholdt.

Brug motivprogrammet, når du fx skyder håndholdt i byen om aftenen. Du skal dog huske på, at når kameraet skyder fire billeder, kan det give problemer, hvis der er meget bevægelse i billedet. Der er nemlig en lille forsinkelse mellem hvert enkelt foto.

> Læs også: Det betyder knapperne på dit kamera.

En gade fotograferet i lavbelysning

Med motivprogrammet Håndholdt tusmørke eller Håndholdt nattescene får du flere detaljer i dit billede. Det skyldes, at kameraet sammensætter fire billeder for at få mere optimale lysforhold og undgå rystelser.