Vi har begået fejlene for dig. Her får du tre ting, der kan ødelægge dit objektiv - og hvordan du undgår dem. 

© Shutterstock

3 ting vi aldrig skulle have gjort med vores objektiver

Der er især tre ting, som vi ville ønske, vi aldrig havde udsat vores objektiver for. Her kan du se, hvordan du undgår at gentage vores fejl.

17. september 2020 af Christian Trant

Vi har dummet os et par gange, og det er blandt andet gået ud over vores objektiver. Ofte har vi reddet situationen i sidste øjeblik, men suget i maven og adrenalinen kan stadig mærkes, når vi tænker tilbage på vores værste bommerter.

Heldigvis kan vi bruge bagklogskabens ulideligt klare lys til at hjælpe dig med ikke at begå de samme fejl som os. 

> Læs også: 5 ting vi aldrig skulle have gjort med vores kameraer

1. Skift aldrig objektiv med én hånd

Mange fotografer skifter deres objektiv ud med et andet, når motivet ændres. Her kan det virke som det allermest naturlige at skifte objektivet med en enkelt hånd, hvis du har kameraet hængende om halsen, men det er nok den fejl, som er skyld i, at flest objektiver bliver ødelagt. 

Når du kun bruger én hånd til at skifte objektivet, kan du blandt andet risikere at tabe et af objektiverne eller få det sat skævt på. 

Brug i stedet begge hænder, så du bedre kan mærke, når objektivet sidder rigtigt. De fleste objektiver skal køres rundt, indtil fatningen siger klik.

> Læs også: Derfor skal opdatere firmwaren i dit objektiv

2. Pas på kamerastativet

Når du skyder billeder med et stort objektiv, kommer stativet på ekstra arbejde, og her er det vigtigt, at du sørger for, at stativet er placeret stabilt. 

Store objektiver på 300-500 mm ændrer på, hvordan vægten fordeles i stativets tre eller fire ben, og derfor bør du være opmærksom på, at stativet ikke tilter under din optagelse.

> Læs også: 5 begynderfejl der ødelægger dine landskabsfotos

Mand fotograferer solnedgangen.

Kom i god tid, hvis dit motiv for eksempel er solnedgangen. De fleste fejl sker, hvis du stresser og gerne vil nå det gode skud i sidste øjeblik.

© Shutterstock

3. Husk forseglingen

Når du skifter mellem dine objektiver, er det vigtigt, at du husker at skrue plastik-forseglingen på igen efter brug. Det er ikke sikkert, at objektivet bliver kastet rundt i tasken, men alligevel er det muligt, at små sandkorn ridser glasset.

Hvis du glemmer plastic-forseglingen i enden, som sættes sammen med kameraets fatning, kan du også risikere, at små sandkorn kommer ind i kameraet, hvilket absolut heller ikke er smart.

> Læs også: 5 tips der giver dig flottere billeder af solnedgangen