Solnedgang over Henningsvær i Norge

Et vidvinkelobjektiv rummer ufattelige muligheder for flotte billeder, men det kan også give kedelige, intetsigende skud. 

© Shutterstock

5 fejl begynderen begår med vidvinkel

Med et vidvinkelobjektiv kan du få rigtig meget af motivet med i billedet, men det giver i sig selv ikke et interessant billede. Herunder kan du læse om de mest almindelige begynderfejl med vidvinkelobjektiver – og hvordan du kan undgå dem.

18. september 2019 af Sarah Marie Winther

Et vidvinkelobjektiv er et fantastisk værktøj, der kan forevige verden på en helt anden måde, end vores øjne kan se. 

Men hvis du tænker, at et vidvinkelobjektiv i sig selv giver storslåede billeder, så kan du godt tro om igen.

Faktisk er det faretruende let at tage dårlige billede med et vidvinkelobjektiv, hvis du ikke er klar over, hvad vidvinkelobjektivets styrker og svagheder er. 

Herunder kan du se de fejl, vi oftest støder på, når vi ser vidvinkelbilleder fra begyndere.

> Læs også: Vidvinkel – sådan får du mest ud af objektivet

1. Du har ikke nogen interessant forgrund

Et teleobjektiv trækker det, der er i baggrunden, tættere på. Det betyder, at du med et teleobjektiv sagtens kan få et fint billede ud af fx et vidtstrakt landskab med bjerge i horisonten.

Men et vidvinkelobjektiv gør lige nøjagtigt det modsatte, og det betyder, at det, der er i baggrunden, bliver skubbet endnu længere væk. 

Derfor er du nødt til at placere et eller flere elementer i forgrunden, da billedet ellers vil føles tomt og intetsigende.

I et landskabsbillede kunne det fx være et træ, en sten, et hus eller en vej – det er egentlig ikke så vigtigt, så længe der er noget, der kan fange blikket. 

Det fungerer især godt, hvis du går helt tæt på, så man kan se detaljerne tydeligt. Det giver dybde og i sidste ende et mere interessant billede. 

> Læs også: Her er de bedste vidvinkler lige nu

2. Du har ikke noget tydeligt hovedmotiv

Når alt i dit billede har samme afstand til kameraet, er der ikke noget, der træder tydeligt frem, for alt vil se småt og ubetydeligt ud.

Men lige så snart du begynder at gå tættere på ét element, vil det skille sig ud fra omgivelserne og tiltrække sig opmærksomhed.

Landskab i Norge fotograferet med vidvinkel

Når alt i baggrunden bliver skubbet langt væk, er det virkelig vigtigt, at der er noget at kigge på i forgrunden. Her kunne man fx være gået tæt på nogle af de farverige blomster og få et mere interessant skud. 

© Shutterstock

Med andre ord, når du placerer noget i forgrunden tæt på kameraet, vil det automatisk blive dit hovedmotiv og det, der dominerer dit billede.

Derfor er det en god idé at overveje, hvad du vælger at stille skarpt på. Spørg fx dig selv, om der er noget mere interessant i nærheden, som du hellere vil have i dit billede.

> Læs også: 5 tips til bedre landskabsbilleder

3. Du prøver at presse for meget ind i billedet

Som nybegynder er det helt naturligt og forståeligt at blive begejstret over, hvor meget af omgivelserne et vidvinkelobjektiv kan indfange i ét enkelt billede.

Men begejstringen ender ofte med at give kedelige billeder med mange ligegyldige eller endda forstyrrende elementer, fordi du først og fremmest har villet have alt med i billedet.

Markedsplads i Vietnam fotograferet med vidvinkel

Her er det tydeligt at se, hvad der foregår på den travle gade – men er det et spændende billede? I stedet for at træde et par skridt væk, så gå tættere på og ned i knæ, så du virkelig får fokus på én af varerne, der bliver solgt. 

© Shutterstock

Et godt eksempel er en markedsplads i en storby. Det er måske fristende at gå et par skridt tilbage for at få hele pladsen med i billedet, men det bliver mest af alt bare et registrerende billede af, hvordan pladsen så ud.

Find i stedet en interessant detalje, fx en spændende vare i én af boderne, og gå helt tæt på den, så den bliver hovedmotivet, og markedspladsen bliver baggrunden.

> Læs også: 10 tips til at blive en endnu bedre fotograf

4. Du fotograferer mennesker tæt på

Du har sikkert brugt din smartphone til at fotografere dig selv eller andre mennesker. Kan du huske, hvor svært det var at få et godt billede, hvor de rent faktisk lignede sig selv?

Det skyldes, at de fleste smartphonekameraer er udstyret med vidvinkelobjektiver, og vidvinkelobjektiver forvrænger perspektivet – og det er sjældent ret flatterende.

Ung mand fotograferet med vidvinkel

Næsen ser gigantisk ud, kæben og hårgrænsen er trukket tilbage, og ørerne er helt forsvundet. Vidvinkelperspektivet gør ikke meget godt for ansigter. 

© Shutterstock

Som med alle andre motiver bliver det, der er tættest på frontlinsen, nemlig uproportionelt stort, og det vil i de fleste tilfælde være næsen.

Medmindre du er ude efter et karikeret resultat, er det altså bedst at holde sig helt fra vidvinkel, når det gælder ansigter. 

Du kan dog sagtens bruge et vidvinkelobjektiv til fx reportage- eller gadefotografi.

> Læs også: Her er de bedste indstillinger til portrætfoto

5. Du bruger vidvinkel uden grund

Den sidste fejl er nok den, de færreste nogensinde opdager, at de laver – nemlig at bruge vidvinkelobjektiv uden andre grunde, end at det er sjovt eller anderledes.

At bruge et bestemt objektiv kan være en måde at sætte et benspænd for sig selv, og hvis du er vant til at skyde med fx teleobjektiv, kan en uge med vidvinkel sagtens sætte gang i kreativiteten.

Sandheden er bare, at et vidvinkelobjektiv kræver, at du tænker over kompositionen på en anden måde end med fx et teleobjektiv.

Hvis du bare bruger dit vidvinkelobjektiv, fordi det var det, der sad på dit kamera, da du tog det op af tasken – ja, så vil dine billeder også afspejle det. 

> Læs også: Det skal du vide, før du køber objektiv

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...