Streetphoto

Her får du vores bedste tips til at tage spændende gadefotos.

© Shutterstock

Bliv ekspert til streetfotos

Kom godt i gang med den spændende fotogenre, streetfoto. Vi giver vores bedste tips til at tage spændende gadefotos – uden at komme galt afsted.

9. september 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

Streetfotos eller gadefotos er betegnelsen for, når du tager tilfældige snapshots i byen. Her handler det om at følge sit hjerte og tage billeder af motiver, der på en eller anden måde taler til en og fortæller en historie. 

Her er vores bedste tips til gadefotografering plus et par regler, du bør kende:

1. Indstil dit kamera hjemmefra 

Gadefotografens kamera skal altid være klart og indstillet til det aktuelle lys. Du kan derfor optimere dit streetfotografi allerede derhjemme fra.

Til streetfoto er det nemlig en god ide, at din lukkertid er mindst 1/125 sekund, så du får skarpe billeder af mennesker i bevægelse.

Lukkertidsprioriteret (Tv/S) vil derfor være et godt program at arbejde med, når du skyder gadefotos. Herefter kan du også indstille kameraet til din maks. ISO.

> Læs også: Sådan bruger du lukkertidsprioritet.

2. Vælg det rigtige udstyr til gadefotografi

Principielt er fotoudstyret ikke så vigtigt i streetfotografi. Det handler mere om at fange situationen, end hvilken teknik, der fanger den. 

Der er dog en hel del fordele ved at have et lille, hurtigt kamera gerne kombineret med en god zoom – det er perfekt til streetfotos.

Et lille kamera er udover at være let at gå rundt med også godt, da det ikke vækker den store opsigt i bybilledet. Gadefotografi handler nemlig også om, at du fanger øjeblikke, hvor mennesker lever deres almindelig byliv uden, at dit foto bliver opstillet.

> Læs også: Skal jeg vælge systemkamera eller spejlreflekskamera?

Street photography

Streetfoto gælder om at have øje for motivet.

© Verne Ho // Unsplash

3. Brug kontinuerligt autofokus til streetfotografi

Nogle gadefotografer bruger kontinuerlig autofokus - eller følgefokus - og kontinuerlige skud til deres streetfotos.

På den måde følger fokus bevægelige objekter som personer, og du får masser af skarpe skud at vælge mellem.

> Læs også: Sådan bruger du kontinuerligt autofokus.

4. Skyd dine streetfotos fra hoften

En mere diskret måde at fotografere på er at skyde fra omkring hoften og eventuelt bruge live view og kameraets flipskærm.

Du kan også slå kameraets biplyd fra, så det ikke vækker opmærksomhed. På denne måde vil du få streetfotos, som er umiddelbare og har en spændende og anderledes vinkel.

> Læs også: Kig op og fang byen fra en ny vinkel.

5. Offentliggør kun lovlige billeder

I streetfotografi er det svært at undgå, at der ikke komme fremmede mennesker med. Menneskene gør dine billeder interessante, men de gør også, at du skal følge nogle regler, hvis du vil offentliggøre dine gadefotos.

Har du fotograferet en gruppe af personer, må du altid offentliggøre billederne. Portrætter af enkeltpersoner er kun tilladt, hvis du har fået lov. Ligeledes kræver børn under 18 tilladelse af forældre.

Du skal også huske, at hvis du fotograferer til kommercielle formål, som fx reklamefotos, gælder der nogle helt andre regler. Her kan det fx være påkrævet, at du får en skriftlig accept fra alle, der optræder i billedet.

> Læs også: Tjen penge på at sælge fotos til stock.

6. Gør streetfotografi til en oplevelse

Streetfotografi kan være en anelse grænseoverskridende, da du jo i sagens natur tager billeder af fremmede mennesker.

Det kan hjælpe lidt, hvis du husker på, at de fleste mennesker er ligeglade, om de havner i dit objektivs udsyn. Er de ikke ligeglade, har de pligt til at fortælle dig det, hvis du ellers fotograferer et lovligt sted.

Har du alligevel ikke nerverne til gadefoto, så tag en ven med, fx fra din fotoklub. Det tager som regel toppen af de akavede øjeblikke, hvis I er to eller flere afsted for at udforske streetfotografi.

> Vil du gerne tage bedre billeder med din smartphone? Få 2 numre af Digital FOTO med det smarte 3-i-1-objektiv-sæt, som du let kan klikke på din mobiltelefon for kun 49 kroner

Street photography

Der er mange spændende motiver på gaden.

© Shutterstock

7. Brug zonefokus til dit gadefotografi

Gadefotografi foregår ofte i en fart, hvor der ikke nødvendigvis er tid til at indstille fokus helt præcis, når det perfekte motiv kommer gående i forbi.

Indstil derfor dit kameras fokus derhjemme og brug i stedet dine ben til at indstille dit fokus. Med zonefokus har du en fast fokusafstand, du gerne vil ramme.

Det handler derfor om at komme ind i den rigtig afstand til motivet, når du bruger zonefokus. Med zonefokus ved du derfor altid, hvilken afstand der er bedst at have til dit motiv. Denne metode vil være en stor hjælp til dit streetfotografi. 

> Find ud af, hvordan du indstiller dit zonefokus her.

8. Husk at følge reglerne

En mand spiller cello i Roms gader

Kom tæt på de magiske øjeblikket i byen. Det er altid vinderbilleder i din portefølje eller i feriealbummet. 

© Shutterstock

Når du tager streetfotos i byen, er der nogle regler, som er gode at læse op på. Du kan nemlig komme galt afsted, hvis du bevæger dig ind på det forkerte område med dit kamera.

Du må fotografere på alle frit tilgængelige steder, fx på gader, biblioteker og parker, men ikke i tog og fly. Du må faktisk også fotografere i salgslokaler som fx et supermarked, men det er høfligt at spørge først.

Du må IKKE fotografere folk på privat grund - det gælder naturligvis også henover hækken ind i folks have.

> Læs også: Nyt letvægtsactionkamera vejer kun 20 gram.