mand går mod solnedgang
Sådan fotograferer du solnedgangen© Shutterstock

Sådan fotograferer du solnedgangen

Solnedgange- og opgange er et yndet motiv for fotografer, men det er ikke altid så let at fange solnedgangens farver og lys. Se hvordan du gør her.

Solnedgange er fantastiske! Det kan vi vist alle blive enige om. 

Derfor har de fleste af os sikkert også forsøgt at fotografere solnedgangen på en ferie eller hjemme i baghaven. Men det er ikke så let, som man måske lige tror at fange farverne og lyset med kameraet. 

Der er nemlig en hel del faldgruber, som gør, at virkelighedens storslåede syn ikke bliver lige så flot på billedet.

> I Digital FOTO's nye videoserie kan du blandt andet lære, hvordan du får perfekte billeder af den gyldne time. Den anerkendte landskabsfotograf deler ud af sine tips og tricks. Se videoserien lige her! 

Planlæg dit fotografi af solnedgangen

Du hjælper dig selv på vej, hvis du planlægger din fotografering af solnedgangen på forhånd.

Find det rette sted, tjek på nettet, hvornår solen går ned, og vær klar i god tid. For når først solnedgangen begynder, går det stærkt.

Appen PhotoPills er et udmærket planlægningsværktøj. Det kan hjælpe med at vise dig, hvor i horisonten solen går ned.

Det giver dig mulighed for at planlægge fotoet, så du har noget flot i forgrunden.

> Få flere konkrete tips til fotografering af solnedgangen her

solnedgang himmel

© Unsplash/Christian Bruno

Vælg det rigtige program til at fotografere solnedgangen

Hvis du vælger manuelt program, har du fuld kontrol over alle dine indstillinger, og du er sikker på, at din eksponering ikke ændrer sig fra skud til skud.

Programmerne blændeprioriteret (Av/A) og Lukkertidsprioriteret (Tv/S), hvor du lægger henholdsvis lukkertid og blænde over til kameraets automatik, kan også bruges. 

Her vil eksponeringen dog ændre sig alt efter, hvor du måler lyset, og billederne kan blive forskellige, selvom du ikke selv justerer på noget.

> Læs også: Få styr på programhjulet i dit kamera

Solnedgange med den rigtige hvidbalance

Når du fotograferer solnedgangen er det vigtigt, at du får de rigtige farver i kameraet.

Det er selvfølgelig de gyldne og varme farver, som du går efter. Derfor er det en god ide, hvis du selv indstiller hvidbalancen i kameraet.

Hvis du ikke har mulighed for at indstille hvidbalancen manuelt ved at måle på et hvidt kort eller genstand, så virker de for-programmerede hvidbalancer i overskyet og skygge godt.

Med automatisk hvidbalance kan kameraet blive snydt i solnedgangen, så du mister de varme, gyldne farver.

> Få helt styr på hvidbalancen her

Vælg den rigtige ISO til fotografering af solnedgange

Når solen går ned, er der som hovedregel masser af lys. Det er derfor ofte muligt, at du kan sætte din ISO på laveste niveau, når du fotograferer solnedgangen.

Det kan dog være nødvendigt, at du hæver ISO'en, hvis du prioriterer fokus i dit motiv. Med en forholdsvis lukket blænde bliver både forgrund og baggrund nemlig skarp.

Alternativt kan du bruge metoden fokus-stacking, hvor du sammensætter flere fotos, hvor placering af fokus er forskellig.

> Lær at få en flot solnedgang ved at sammensætte flere fotos lige her. 

Brug et stativ til at fotografere solnedgangen

Selvom der ofte er meget lys ved en solnedgang, kan du sagtens få bedre fotos med et stativ.

Når du fotograferer med et stativ, bliver et foto som grundregel skarpere end uden.

Derudover er et stativ også nødvendigt, hvis du vil focus-stacke. En anden fordel er, at du kan forlænge lukkertiden og samtidig beholde en lav ISO, så du undgår støj i billedet.

heste solnedgang

© Unsplash / Yudi Susilo

Vælg den rigtige lysmåling

Når du fotograferer solnedgangen, er det vigtigt, at du får den rigtige lysmåling, så himlen eller skyer ikke bliver overeksponeret og mister sin tekstur.

Vælg derfor partiel- eller spotmåling for den mest præcise lysmåling i det lyse område over solen. Husk på, at lysmålingen sker med udgangspunkt i det midterste punkt i søgeren.

Hvis du fotograferer på blænde- eller lukkertidsprioritet, skal du derfor låse din eksponering med AE-L Nikon eller stjerneknappen bag på kameraet hos Canon.

Knappen låser eksponeringen, så du kan rekomponere dit billede, efter du har målt lyset. 

På manuel slipper du for dette, da kameraet ikke justerer noget automatisk.

> Lær, hvordan du vælger den rigtige lysmåling her

Komposition med solnedgange

Solnedgange er som sagt spektakulære i sig selv. Det kan derfor ofte bliver et antiklimaks, når du har forsøgt at fange det med et kamera.

Fælles for det fleste mislykkede billeder af solnedgange er, at man har fokuseret for meget på selve solen og ikke omgivelserne.

Brug derfor personer, bygninger eller andet som stillueter i forgrunden, når du fotograferer solnedgangen. Det giver liv og perspektiv til din solnedgang.

Det kan også give nogle flotte effekter, hvis du bruger reflektive overflader som vand og glas, der giver endnu flere flotte farver i billedet.

Endelig kan du overveje, om solen er det vigtigste, eller om du bør vende dig med ryggen eller siden til solnedgangen. Skyerne modsat solen har ofte flotte, varme farver.

Fotografering af solnedgang

Billedet her er et godt eksempel på, hvordan du kan fange de flotte solnedgangsfarver ved at vende kameraet ryggen eller siden til solnedgangen.

© Shutterstock

Billedbehandling af solnedgangen

I redigeringen kan du justere og intensivere farverne og lysne skyggeområderne, hvis du vil have flere detaljer.

Hvis dit solnedgangsbillede har fået en meget mørk forgrund eller omvendt, så kan du bruge et lineært filter i Lightroom. 

Her kan du nøjes med at lysne f.eks. den nederste del i billedet eller gøre den lyse del mørkere.

Det kan også være en fordel, hvis du bruger penselværktøjet i Lightroom til at redigere lokale steder i dit foto. Du kan f.eks. give dine skyer mere tekstur eller farve.

Husk på, at du kan justere mere i billedet, hvis du fotograferer i RAW - herunder hvidbalance og eksponering.

> Læs også: Bliv hurtigere med tastaturgenveje