Ung kvinde der sidder på en bro i et smukt landskab

Selvom det er motivet, der skal stå skarpt, udgør baggrunden størstedelen af billedet. Derfor er det vigtigt, at der ikke er noget, der forstyrrer eller tager fokus fra motivet. 

© Shutterstock

5 tips til at få flottere baggrunde i dine billeder

Det vigtigste i dit billede er dit hovedmotiv, men hvis baggrunden er rodet, vil det stjæle al opmærksomhed fra motivet. Derfor får du her fem tips til at få styr på baggrunden.

26. april 2018 af Sarah Marie Winther

En af de ting, der hurtigt kan afsløre, om du er en rutineret fotograf eller ej, er baggrunden i dine billeder. 

Som begynder kan man let blive så betaget af et interessant motiv, at man helt glemmer at tjekke baggrunden for forstyrrende elementer. 

Men en forkert baggrund kan hurtigt ødelægge et ellers perfekt billede, og det er noget, der kan være rigtig svært at rette op på i billedbehandlingen

Du kan derfor forbedre dine billeder væsentligt ved at lære dig selv at se baggrunden, mens du fotograferer. Her er fem tips til at komme i gang.

1. Tjek baggrunden, før du trykker på udløserknappen

Ældre ægtepar fotograferet i en skov

En fejl, som rigtig mange fotografer begår, er at glemme at tjekke, at modellernes hoveder er fri fra baggrunden. Som her, hvor der vokser en tyk gren ud fra den mandlige models hoved.

© Shutterstock

Det lyder indlysende, men rigtig mange fotografer glemmer alligevel at orientere sig, inden de trykker på udløserknappen. Kig efter farver, der ikke passer ind i resten af billedet, fx fra skilte, plasticposer og lignende. 

Sørg også for at undgå lyse områder, der kan distrahere øjet, samt linjer, der skærer gennem dit motiv på en uklædelig måde. 

En klassisk begynderfejl er portrætter med et træ, en lygtepæl, et vejskilt eller en anden lodret linje i baggrunden, der ser ud som om, den "vokser" ud gennem hovedet på modellen. 

Det bliver næsten aldrig pænt, men det er nemt at undgå, så vær opmærksom.

Kig også efter mennesker, der ikke skal være der. Hvis der går en person i forbi i det sekund, du tager billedet, så vent til vedkommende er ude af billedet og prøv igen. 

2. Flyt dit motiv

Endnu et enkelt råd, men det er ikke desto mindre det første, du bør gøre, hvis du har en baggrund, der ikke fungerer. 

Du skal nemlig bede din model tage et skridt til højre eller venstre, for det vil ofte løse problemet, fordi det forstyrrende element enten vil havne bag modellen eller udenfor billedet.

Læs også: De bedste tips til naturlige portrætter

3. Skift selv vinkel

Hvis du ikke har mulighed for at flytte rundt på din model, så find en ny vinkel at fotografere fra, hvor baggrunden er bedre.

Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal dreje rundt om din model, men måske bare at du skal ned i knæ, fx for at få mere af himlen med i baggrunden, eller at du skal helt op på tæerne eller op på en stol og fotografere ned på din model, så jorden bliver din baggrund. 

4. Blænd op for at sløre baggrunden

Lille dreng fotograferet på stor blændeåbning for at få sløret baggrund

At tage portrætter i storbyen kan være en udfordring, fordi det vrimler med forstyrrende elementer som mennesker, reklamer, skilte, lygtepæle, og så videre. En løsning er derfor at bruge en stor blændeåbning.

© Shutterstock

Kan du hverken rykke din model eller dig selv, så er de store blændeåbninger din ven. 

De kan nemlig udrydde stort set alle forstyrrende elementer, da din dybdeskarphed bliver så lille, at baggrunden bliver sløret. 

Hvis der er god afstand mellem dit motiv og baggrunden, vil en blænde på F2.8 være tilstrækkelig stor til, at baggrunden vil blive sløret. Pas på med at bruge den største blændeåbning

Den nemmeste måde at bestemme blænden på er at bruge optageprogrammet blændeprioritet (a eller Av) og tage 4-5 billeder med forskellige blændeåbninger. 

Start med en lille blændeåbning, fx F16, og arbejd dig nedad, ét blændetrin ad gangen. Når du kommer ned under F4, vil du kunne se baggrunden i dine billeder blive mere og mere sløret. 

Du bør dog stadig forsøge at eksponere billedet, så der ikke er nogle overbelyste områder, da de vil fange blikket, uanset om man kan se, hvad der foregår i baggrunden eller ej.

Læs også: Det vigtigste, du som fotograf bør vide om komposition

5. Led efter – og noter – gode baggrunde

Gammel bunker fra 2. verdenskrig begravet i sand på strand i Danmark

Gamle bunkere ved kysten er en ideel baggrund til portrætter. Med deres afdæmpede farver stjæler de ikke opmærksomhed fra motivet, men tilfører alligevel råhed og karakter til billedet. 

© Shutterstock

Det formentlig bedste tip til at få flottere baggrunde er at øve dig i at lægge mærke til de omgivelser, du færdes i og overveje, om de kan bruges til at fotografere i. 

Kig både efter baggrunde, der kan bruges som et pænt, ensartet bagtæppe, men også baggrunde med karakter og tekstur, der kan tilføje et interessant element til dine billeder. 

Hvis du støder på en flot baggrund, så tag et billede af den med din telefon og gem det i en mappe dedikeret til flotte baggrunde. 

De fleste smartphones er udstyret med en GPS, så du præcist ved, hvor baggrunden befinder sig, den dag du skal bruge den.

En kikkert kan hjælpe dig med at spotte et spændende motiv - lige nu kan du få en kikkert med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. Se mere her