Makrobillede af kaktus

Verden er fuld af forunderlige detaljer, og det er faktisk ret let at komme helt tæt på dem med en mobiltelefon. 

© Shutterstock

5 lette tips til at skyde makro med mobilen

I de langt de fleste tilfælde slår kameraet mobilen på skarphed, farver og billedkvalitet. Men én ting, kameraet ikke altid kan, er at komme helt tæt på små ting. Her får du fem tips til at skyde makro med din smartphone.

30. august 2019 af Sarah Marie Winther

Hvis du ikke har et makro- eller et teleobjektiv, kan det være rigtig svært at komme helt tæt på små objekter med dit kamera. 

Det skyldes, at alle objektiver har det, der kaldes en nærgrænse, som definerer, hvor tæt på et objekt, objektivet kan stille skarpt. Et almindeligt kitobjektiv på 18-55 mm har for eksempel en nærgrænse på 28 cm. 

> Læs også: Alt hvad du skal vide om makrofotografi

Men med mobiler er nærgrænsen ofte meget mindre, fx er den på en iPhone 7 kun cirka 10 cm. Samtidig er mobilen rent fysisk mindre end de fleste kameraer, og derfor kan du lettere snige dig ind på levende motiver uden at skræmme dem væk.

Det betyder, at det ofte kan betale sig at bruge mobilen til at fotografere fx insekter eller blomster, hvis ikke billederne skal printes i en størrelse, der stiller krav til opløsningen. 

> Læs også: 6 ting, du skal vide om din mobiltelefons kamera

Her får du vores bedste tips til at fotografere makro med mobilen.

1. Start indendørs

Makrofoto af kaktus

Kaktusser og sukkulenter er interessante makromotiver, som mange har i vindueskarmene, og som er gode at starte med, fordi de gemmer på et væld af detaljer – og ikke bevæger sig, mens man fotograferer dem. 

© Shutterstock

Hvis du vil fotografere makromotiver udenfor, er vejret en stor forhindring – det mindste vindstød vil få motivet til at bevæge sig, så det er svært at få et skarpt billede med en normal lukkertid.

Det er derfor en god idé at starte indendørs. Det betyder ikke, at du kun kan fotografere motiver, der findes i dit hjem – du kan fx plukke blomster i haven og stille i en vase på spisebordet. 

Men frugt og grøntsager er gode motiver, fordi deres overflader er fulde af detaljer.

> Læs også: Sådan får du flotte billeder af dråber

2. Tør kameraglasset af

Det lyder måske banalt, men de fleste glemmer, at mobilen ligger og roder rundt i lommen eller tasken det meste af dagen, hvor den får masser af pletter fra stof og andre ting, der støder på den.

Derfor skal du huske at tørre glasset af, ligesom du ville tørre dit objektivs frontlinse af. På makrobilleder bliver det nemlig ofte ekstra tydeligt, hvis der sidder støv eller snavs på ydersiden af kameraglasset.

> Læs også: Få dit kamera og udstyr til at leve længere

2. Brug eksterne apps til at få mere kontrol

Billede af hænder der fotograferer blomster med mobilen

Med en ekstern kamera-app får du langt mere kontrol over eksponering og fokus i dine billeder, og det kan være nyttigt, når du skal skyde makro. 

© Shutterstock

Måske ved du, at du kan prikke på skærmen for at få kameraets autofokus til at stille skarpt på et bestemt objekt i billedet. Men det er ikke altid, at denne teknik er helt præcis, og derfor kan det være en fordel at bruge en ekstern app til at stille manuelt fokus.

Appen Manual Camera er en af de mange kamera-apps, der findes til Android, og den giver dig mulighed for både at indstille fokus, lukkertid, ISO, hvidbalance og eksponeringskompensation manuelt. 

> Læs også: 6 apps, fotografen skal have på sin smartphone

4. Brug et clip-on-objektiv

Hvis du er klar til at tage skridtet videre, kan du også for ganske få hundrede kroner få et eksternt objektiv, som kan klipses fast på mobilen så let som ingenting. De små objektiver er typisk vidvinkel-, fiskeøje- eller makroobjektiver, og det giver helt nye muligheder. 

Tag dine mobilbilleder til nye højder med 3 mobilobjektiver for kun 49 kroner lige her. 

5. Brug et supermakro-kamera 

Hvis du vil tættere på, end en mobiltelefon kan komme, så er det nu, du skal slå til og blive abonnent på Digital FOTO. 

Lige nu får du nemlig to numre af Digital FOTO plus et supermakro-kamera med WiFi for kun 49,50 kr.

Med supermakro-kameraet kan du forstørre dit motiv op til 1000 gange og opnå helt utrolige detaljer – fx kan du se de enkelte mikroskopiske og farvestrålende skæl i en sommerfugls vinger.

Du styrer nemt kameraet fra din mobiltelefon eller PC. 

Læs mere om kameraet og tilbuddet her