Insekt på blomst

Med stacking er hele humlebien her blevet skarpt. Alt skal stå helt stille under optagelserne. Derfor kan man med fordel benytte selvdøde insekter.

© Shutterstock

Sådan får du maksimal skarphed med fokus-stacking

Når du skyder makro, bliver alt foran og bag fokusområdet sløret, men med teknikken stacking får du meget større dybdeskarphed.

12. maj 2021 af Kristoffer Engbo

Intet kamera kan tage et billede, hvor alt er skarpt fra frontlinsen til det fjerneste punkt. Og jo tættere motivet er på kameraet, jo mindre bliver dybdeskarpheden.

Fokuserer du på en afstand af ti meter med en brændvidde på 100 mm og blænde F8.0 , vil du med et full-frame-kamera få en dybdeskarphed på omkring fem meter. Her vil alt inden for cirka to meter foran dit fokusområde og tre meter bag være skarpt.

Men skyder du makro og fokuserer på en afstand af fx 40 cm med samme udstyr, synker dybdeskarpheden til mindre end én cm. Det er er ikke nok til at dække en blomst eller et insekt, så store dele vil blive sløret.

>Læs også: Sådan får du perfekte HDR-billeder

Nærbillede af blomst

I makrobilleder er det normalt kun en lille del af motivet, som kan blive skarpt.

© Shutterstock

Det kan du løse med teknikken fokus-stacking, og her guider vi dig igennem optagelse, justering, udstyr og meget mere, så du får skarpere billeder.

Hvad er fokus-stacking?

Stacking betyder at stable og er en teknik, hvor man tager flere billeder af et motiv og flytter fokus eller afstanden til motivet en anelse mellem hvert billede.

Hvor mange billeder, der skal til, afhænger af motiv og udstyr. Det kan være alt fra to til flere hundrede billeder.

Efterfølgende sætter man billederne sammen, eller stabler dem, til ét i billedredigeringen, hvor dybdeskarpheden er meget større.

Der findes også kameraer, der har en indbygget funktion, der selv laver optagelserne og smelter dem sammen. 

Du får dog bedre kvalitet ved at tage billederne enkeltvis og sætte dem sammen på computeren.

Hvilke motiver egner sig til fokus-stacking?

Teknikken bruges især til makrofotografering, da dybdeskarpheden er ekstremt lav, når man er meget tæt på motiverne.

Fokus-stacking kan dog også være velegnet til landskabsbilleder, hvor man vil have både en blomst i den nære forgrund og bjergene ude i horisonten skarpe, men her i denne artikel koncentrerer vi os om makro.

>Læs også: Her er alt du skal vide om makrofotografering

Landskab

I landskabsbilleder som dette, hvor alt, fra stenene meget tæt på kameraet til den fjerne horisont, skal være skarpt, kan man bruge stacking.

© Shutterstock

Man kan øge dybdeskarpheden ved at vælge en lille blændeåbning, fx F22, men på de mindste blændeåbninger bliver billederne ikke lige så skarpe som på fx F8.0, og en lille blænde kræver også længere lukkertider eller højere ISO.

Derfor tager man ofte disse billeder på en blænde omkring F8.0, hvor dybdeskarpheden ikke er helt så høj.

Da det tager tid at lave optagelserne, skal motiverne stå helt stille. Det egner sig altså ikke til blæsevejr eller fx dyr.

Hvilket udstyr skal man bruge til fokus-stacking?

Til makro kan du nøjes med kamera og objektiv og bruge en teknik, hvor du laver serieoptagelser og bevæger dig tættere på og længere fra motivet, mens du skyder løs.

Det er dog en svær teknik at mestre, så vi anbefaler et stativ som minimum.

Du kan bruge et almindeligt kuglehoved, men bliver du bidt af det, findes der særlige fokusskinner, der meget præcist lader dig flytte kameraet mellem hvert skud. De kan stå selv eller monteres på stativ.

En mekanisk fokusskinne fås for omkring 1000 kroner. Her drejer man på en knap for at flytte kameraet fx en mm tættere på motivet.

Fokusskinne

På denne fokusskinne fra Manfrotto drejer man på en knap for at flytte på kameraet.

Man kan også få elektroniske fokusskinner. 

De har en motor og flytter selv kameraet mellem hvert skud, ligesom de sørger for at styre kameraet, så du bare skal sætte optagelserne i gang. 

De koster omkring 2000 kroner.

De bedste kameraindstillinger til makro

Når du optager på stativ, så vælg blændeprioritet, A eller Av, og en blænde på omkring F8.0. Vælg ISO 100, der giver mindst støj. Kameraet klarer lukkertiden, som ikke er afgørende, når alt står stille.

Gå tæt på, og indstil fokus manuelt på den del af motivet, der er tættest på dig. Indstil selvudløseren til to sekunder, så kameraet når at falde til ro, når du trykker på udløserknappen.

>Læs også: Sådan bruger du ISO-indstillingerne

Sådan tager du billederne

Når kameraet er stillet op og indstillet korrekt, tager du det første billede, som du skal bruge i din stacking. Har du ikke en fokusskinne, kan du dreje på objektivets fokusring, så du flytter fokus omkring en mm længere væk fra kameraet. Det er dog svært at være præcis. Det kan være nemmere at flytte motivet lidt tættere på kameraet.

Skyder du uden stativ, vælger du de hurtigste serieoptagelser og bevæger dig fremad, mens kameraet fyrer løs.

Bruger du mekanisk fokusskinne, tager du det første billede, drejer på knappen, så kameraet kommer omkring en mm tættere på motivet. Tag et nyt billede, drej igen på knappen, og fortsæt på denne måde, til den bagerste del af motivet er skarp.

Med en elektronisk fokusskinne stiller du udstyret op, og så sætter du optagelserne i gang ved hjælp af en app til fokusskinnen.

>Læs også: Det betyder blændetallene på dit objektiv

Sådan sætter du billederne sammen

Billederne sættes sammen i Photoshop eller i et særligt program, der er målrettet opgaven.

I Photoshop vælger du Filer, Scripts og Indlæs filer i stakken.... Vælg Gennemse... og markér alle billederne, du har taget til en stack. Klik på OK.

Nu samler Photoshop alle billederne i et dokument, hvor hvert billede er sit eget lag. Markér alle lagene. Vælg Rediger og Bland lag automatisk.... Markér Stabl billeder. Klik på OK.

Stacking i Photoshop

Markér gerne Toner og farver uden overgange for et flottere resultat.

Efterfølgende kan du beskære, hvis der er kommet grimme kanter. Vælg Lag og Samkopier billede

For de bedste resultater kan du få dedikerede stacking-programmer. Mange entusiaster foretrækker Helicon Focus og Zerene Stacker.

Få det smarte Zerene Stacker gratis

Som abonnent kan du få programmet Zerene Stacker gratis i seks måneder. 

Vi har nemlig lavet et samarbejde med producenten, så abonnenter på Digital FOTO kan få en prøveperiode på den fulde version af programmet i seks måneder i stedet for en måned.

Læs mere om tilbuddet i Fordelszonen her, hvor vi også hjælper dig i gang med at bruge Zerene Stacker.