Sådan fotograferer du en måneformørkelse

En måneformørkelse fanget i Sotkamo i det nordøstlige Finland. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du måneformørkelse

En måneformørkelse opstår, når en fuldmåne bevæger sig bag Jorden og ind i dens skygge. Under en total måneformørkelse opstår den såkaldte blodmåne. Se her, hvordan du foreviger det smukke fænomen.

16. januar 2019 af Poul Siersbæk

Der skal helt specielle betingelser til en måneformørkelse. 

Ikke alene skal der være fuldmåne, men Solen, Jorden og Månen skal også ligge præcist på linje. Samtidig skal Månens bane krydse Jordens bane rundt om Solen.

Måneformørkelser er altså et relativt sjældent fænomen, der altid tiltrækker ivrige fotografer over hele verden. Og med god grund: Er forholdene rigtige, kan man få fantastiske billeder, når Månen bevæger sig ind i Jordens skygge.

Modsat solformørkelser behøver du intet beskyttelsesudstyr for at kigge på en måneformørkelse, og du kan også bruge det kameraudstyr, du nu har til rådighed. 

Vil du have detaljer i månens overflade, skal du dog bruge et teleobjektiv. 

> Læs også: Få skarpere billeder med dit teleobjektiv

Sådan fotograferer du en måneformørkelse

Med et teleobjektiv på mindst 200 mm og et solidt kamerastativ er du godt rustet til at fotografere måneformørkelse og blodmåne. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du måneformørkelse og blodmåne

Brug et spejlrefleks- eller systemkamera og et teleobjektiv på minimum 200 mm. 

Sæt kameraet på stativ, og brug en fjernudløser eller kameraets selvudløser, så du undgår rystelser. 

> Læs også: Sådan vælger du det rigtige kamerastativ.

Indstil kameraet til at skyde i raw, og drej programhjulet til M for at få fuld manuel kontrol over eksponeringen. 

For at undgå, at månen brænder ud, skal du eksponere efter de lyse områder i månen. Er der forholdsvis meget lys, så vælg laveste ISO, fx ISO 100. Vælg blænde F11.

Sæt lysmåleren til spotmåling, der kun tager højde for et lille område midt i billedet og ikke mørket omkring Månen. 

Vælg en lukkertid, der passer til lysmålingen ved at holde øje med lysmåleren, fx 1/125 sekund.

Indstil fokus manuelt. Brug eventuelt live view, så du kan se motivet på skærmen under optagelsen. På den måde kan du med det samme se, om eksponering og skarphed er ramt perfekt.

Blodmåne

En blodmåne er et dragende motiv at fotografere. 

© Shutterstock

Få styr på de forskellige typer måneformørkelser

Det er ikke kun totale måneformørkelser, der kan opleves på himlen. 

Fra tid til anden sker det, at Månen blot bliver ramt af Jordens halvskygge, og så opstår der en penumbra måneformørkelse eller en delvis måneformørkelse.

Ved en penumbra måneformørkelse ser det ud, som om, der er taget en "bid" af Månen. Bruger du de samme kameraindstillinger som ved en total måneformørkelse, kan det give flotte billeder.

En delvis måneformørkelse viser sig ved, at Månens lys bliver en anelse svagere end normalt. 

Dette kan være svært at fange på billeder, men laver man en timelapse af Månen, kan fænomenet ses tydeligt. 

Lav en effektfuld timelapse af en måneformørkelse

Hvis dit kamera allerede har en funktion til timelapse, er det let klaret. Ellers må du skyde først og samle det hele bagefter.

Du skal bruge et stativ og gerne et intervalometer, hvis du ikke har en funktion til det i kameraet. På den måde kan du udløse kameraet uden at flytte position. 

Sørg for at finde et egnet sted at fotografere. 

For meget lysforurening fra byer, huse og biler ødelægger resultatet, så det bliver klart bedst, hvis du tager ud af byen og gerne et sted hen, hvor der bliver helt mørkt. 

Lær hvordan du laver en timelapse her.