Løft dine billeder af Mælkevejen til nye højder

Du kan få helt fortryllende billeder af Mælkevejen, men det kræver, at du er opmærksom på fx forgrunden. 

© Olli Sorvari

Sådan løfter du dine billeder af Mælkevejen til nye højder

Der findes tusindvis af billeder af Mælkevejen, og rigtig mange af dem er ikke mere end det – et billede af Mælkevejen. Se her, hvordan du får dine billeder af nattehimlen til at stråle.

19. august 2020 af Sarah Marie Winther

Når det handler om at fotografere Mælkevejen, er der ikke så mange måder at bære sig ad rent teknisk.

Lyset fra stjernerne og stjernetågerne er nemlig så svagt, at du skal bruge den maksimale blændeåbning, skrue godt op for ISO og vælge en lukkertid, der lige præcis er så lang, at stjernerne ikke laver spor. 

Det lyder jo som en færdig opskrift, men der er faktisk nogle ting, du kan gøre for at få et mere imponerende billede, der skiller sig ud. 

Find det helt rigtige sted i dagslys

Uanset hvor smuk stjernehimlen er, så vil en kedelig forgrund resultere i et kedeligt billede. Det er med andre ord ligeså vigtigt, at du finder en interessant forgrund, som at Mælkevejen er fremme og tydelig på himlen.

Det er stort set umuligt at vurdere et landskab i mørke, så bestem dig for et sted på forhånd og gå en tur derude i dagslys.

Find ud af, hvilken vinkel du skal fotografere fra for at få den mest interessante komposition, og markér stedet, du skal stå, fx med en stor sten eller et par grene, så du kan finde tilbage dertil, når mørket er faldet på.

> Læs også: Det kan du opleve på himlen i år

Brug en pandelampe i mørket

Mange vil bruge deres telefon eller en lommelygte til at lyse på kameraet i mørket. Men det blå lys ødelægger dit nattesyn, og det betyder, at du skal bruge unødvendig tid på igen at vænne dine øjne til mørket.

Brug i stedet en pandelampe med en indstilling til rødt lys. Disse kan fås på nettet til et par hundrede kroner, og så har du begge hænder fri til at betjene kameraet.

> Læs også: Sådan skyder du fascinerende nordlys

Investér i en smart gadget

Hvis du for alvor er blevet bidt af at fotografere Mælkevejen, og du gerne vil have endnu skarpere og renere billeder, kan du overveje at investere i en såkaldt startracker.

Det er en anordning, der monteres mellem kamerastativ og kamera, og som bevæger kameraet i samme retning og med samme hastighed som stjernerne. 

På den måde kan du bruge lukkertider på mange minutter uden at få stjernespor, hvilket betyder, at du også kan skrue helt ned for ISO.

De fleste store astrofotografer bruger denne gadget, og den fås i både budget- og luksusversioner fra et par tusinde kroner og opefter. 

Løft dine billeder af Mælkevejen til nye højder

Med en startracker kan du få knivskarpe stjernefotos uden de korn fra høje ISO-værdier, man sædvanligvis ser i billeder af Mælkevejen.

© Olli Sorvari

Interview med Mælkevejens mester

Én af dem, der bruger startracker, er den finske fotograf Olli Sorvari, hvis smukke billeder af stjernehimlen storhitter på Instagram, og som du kan se på siden her. 

I Digital FOTO nr. 13/2020 har vi talt med Olli Sorvari, og du kan blandt andet læse om, hvorfor han var et helt år om at komme i gang med at bruge startrackeren, som han i dag ikke kan undvære.

Du kan også læse om, hvordan han måtte droppe at sove i Marokko, hvor Mælkevejen var smukkest fra klokken 3-6 om natten, og om de justeringer, han altid giver sine rawfiler i Lightroom.

Er du endnu ikke abonnent, kan du lige nu få to magasiner og den spritnye fotobog "Bliv en bedre fotograf" for kun 49 kr! Bogen er en komplet og brugbar guide til de vigtigste motiver, og du får fx masser af tips til at fotografere Månen, Mælkevejen og nordlyset.