Blændejustering på objektiv.
© Shutterstock.com

Vælg den rigtige blænde i dit kamera

Blænden er afgørende for, hvor gode dine fotos bliver, men hvilken blændeværdi skal du vælge? Her guider vi dig til de rigtige F-tal i kameraet, alt efter hvad du fotograferer.

6. november 2019 af Kristoffer Engbo

Blændeværdien i kameraet har en afgørende indflydelse på, hvordan dine motiver kommer til at tage sig ud. Med blænden kan du sikre korte eller lange lukkertider, og du kan styre dybdeskarpheden og fx sikre en sløret baggrund.

Der er ikke én blændeindstilling, som er bedst. Det afhænger fuldstændig af motivet, og hvad du vil vise med det.

>Læs også: Det betyder blændeværdierne på dit objektiv

Blænden er et variabelt hul i objektivet, som du kan styre fra kameraet eller på objektivet. Er hullet stort, bruger du et lille blændetal, fx F2.8, og med et stort blændetal, fx F22, er hullet lille.

Billede af blomst med sløret baggrund

Med en stor blændeåbning, får du en lille dybdeskarphed, så fx baggrunden bliver sløret. Her har vi brugt F1.2, hvor der også slipper masser af lys ind i kameraet, så vi kunne skyde på ISO 100 og 1/4000 sekund.

© Kristoffer Engbo
Billede af blomst med skarp baggrund

Med et lille hul og et højt blændetal, som her F16, slipper der ikke så meget lys ind, så lukkertiden måtte op 1/80 sekund og ISO op på 320. Her er dybdeskarpheden større, så baggrunden ikke er så sløret.

© Kristoffer Engbo

Herunder kan du se, hvad de forskellige blændeområder egner sig til.

Blænde F0.95-F2.8

De helt store blændeåbninger giver en ekstremt lille dybdeskarphed og en kraftig baggrundssløring. Derfor er de rigtig velegnede til portrætter, hvor man virkelig kan isolere personen.

Da dybdeskarpheden er meget lille, vil fx øjenbrynene være slørede, mens øjet er skarpt, når du fotograferer ansigter. Hold derfor godt øje med, at vigtige dele ikke bliver slørede. De store blændeåbninger bruges ofte på lidt større afstand, når man fotograferer i halv- eller helfigur.

På grund af den lidt større afstand bliver dybdeskarpheden lidt større. Den er dog stadig meget lille. På to meters afstand med et objektiv på 58 mm F0.95 får du en dybdeskarphed på kun syv cm. På denne afstand kan du lave portrætter i halvfigur.

På disse blændeåbninger slipper der naturligvis også rigtig meget lys ind til billedchippen. Brug dem derfor, hvis du skal have så hurtige lukkertider som muligt. De er også gode i svagt lys, så du kan bruge forholdsvis hurtige lukkertider og lave ISO-værdier for at undgå slørede og støjfyldte billeder.

>Læs også: Sådan bruger du blændeprioritet i dit kamera

Blænde F3.2-F7.1

Med normal- og teleobjektiver kan det ofte være værd at benytte lidt mindre blændeåbninger, når man tager portrætter, så dybdeskarpheden bliver større. På den måde bliver en større del af ansigtet skarpt.

>Læs også: Forstå dybdeskarphed på 5 minutter

Bruger du et lysstærkt objektiv, vil skarpheden typisk også være lidt bedre, når du blænder ned, ligesom du kan slippe af med fx mørke billedhjørner.

Fotograferer du fx landskaber håndholdt, kan det være en god idé at holde sig i dette område, hvor du kan få hurtige lukkertider, så du slipper for rystelser, specielt hvis du bruger vidvinkel.

Landskab

I dette landskabsbillede var F5.6 tilstrækkeligt til at få dybdeskarphed i hele billedet.

© Kristoffer Engbo

Fokuserer du på en afstand af fem meter fra kameraet, vil alt, der er længere væk end cirka 2,5 m, blive skarpt, når du bruger F4.0 på et objektiv på 24 mm.

Blænde F8.0-F16

Disse blændeværdier er gode til blandt andet landskaber og arkitektur, hvor du vil have masser af detaljer og stor dybdeskarphed. En tommelfingerregel siger, at objektiver tegner skarpest omkring F8.0. 

De forholdsvis små blændeværdier er også meget velegnede til makro. Dybdeskarpheden er nemlig ekstremt lille, når man er så tæt på, og på fx F4.0 kan den være under en millimeter, så med fx F16 bliver et list større område skarpt.

Makrobillede af blomst

Selv på blænde F10, som vi har brugt her, bliver dybdeskarpheden meget lille, når man er tæt på makromotiverne.

© Kristoffer Engbo

Hold øje med lukkertiderne, hvis motiver eller kamera bevæger sig. Da der ikke slipper så meget lys ind i kameraet, kan lukkertiderne nemlig blive så lange, at der komme bevægelsessløring eller rystelser. Det er ofte en god idé at bruge stativ. 

Blænde F18-90

De helt små blændeåbninger bruges, når du fx vil have så lange lukkertider som muligt. Det kan være, hvis du vil have en blød overflade i vandkanten, hvor vandskvulp bliver slørede af en lang lukkertid. Med en lille blændeåbning og laveste ISO-værdi sikrer du lange lukkertider.

De små blændeåbninger bruges også, hvis du vil have en stjerneffekt i lyskilder – det kan være solen eller gadelamper.

Bjerglandskab med stjerneffekt i solen

En lille blændeåbning på F20 har sikret stjerneeffekten i solen. 

© Kristoffer Engbo

Dybdeskarpheden er naturligvis meget høj på disse værdier, men den generelle skarphed er sjældent imponerende. På grund af et optisk fænomen kan billederne fremstå lidt slørede, når du vælger disse værdier.

> Læs også: Derfor bør du ikke skyde på de mindst blændeåbninger

Hvor lille blændeåbning du kan vælge, afhænger af objektivet. På nogle er F22 den mindste åbning.