Rødkælk på gren

Vælg kontinuerlig autofokus så autofokussen følger det punkt, du har fokuseret på, selv om motivet bevæger sig.

© Shutterstock

4 ting fuglefotografen skal have i fototasken

Med det rigtige udstyr kan du få knivskarpe billeder af fugle - selv når de er på vingerne. Her er fire ting, fuglefotografen skal have med i fototasken.

4. maj 2020 af Christian Trant

1. Kraftigt tele- eller zoomobjektiv

Et godt tele- eller zoomobjektiv på minimum 300 mm giver dig gode betingelser som fuglefotograf. Særligt, hvis kameraet har full-frame-sensor, hvilket giver større pixels end mindre sensorer. 

I en full-frame-sensor skabes der mindre støj ved høje ISO-værdier. Støjreduktionen i kameraet sættes derved ikke i arbejde så hurtigt som med kameraer, der har en mindre sensor. På den måde øges skarpheden og detaljegraden i dine billeder.

Har du råd, er objektiver på 400 eller 500 mm selvfølgelig endnu bedre til fuglefotografi, da du får en højere opløsning på længere afstande, men du kan sagtens starte ud med et objektiv på 300 mm. 

> Læs også: Det skal du vide, før du køber et objektiv

Fugle-fænomenet sort sol

Fænomenet, sort sol, hvor op til flere tusinde fugle laver smukke formationer på himlen, som en forsvarsteknik, kan opleves om foråret og i løbet af efteråret.

© Shutterstock

2. Opnå den perfekte panorering med en gimbal

En gimbal er et stativ, hvor tre små motorer holder dit kamera ultra stille, selvom du bevæger dig rundt og optager video eller skyder billeder. Gimbal-stativet er derfor ideelt, hvis du skyder billeder af fugle med et tungt teleobjektiv. 

På trods af et relativt tungt objektiv, så kan du med en gimbal lave super skarpe glidende bevægelser og panoreringer. Det giver dig mulighed for at følge fuglenes bevægelser på en helt ny måde.

> Læs også: Derfor skal du eje en Gimbal

Fugle der trækker sydpå

I september og oktober er det træktid for rigtig mange fugle. Her er det muligt at fotograferer smukke formationer på himlen, når blandt andet gæs og ænder flyver i V-form på himlen. 

© Shutterstock

3. Brug en kikkert til at spejde efter fuglene

Selvom du har et godt tele- eller zoomobjektiv, så er en kikkert mere let og nemmere at manøvrere rundt med. 

Pak derfor en kikkert med i tasken, så du ikke behøver at kigge gennem dit objektiv, når du spejder efter fuglene. 

> Læs også: Dyrefotografens bedste ven: Sådan bruger du en kikkert

Gråspurve på gren

Er du ny, når det kommer til fuglefotografi, så er haven eller parken oplagte steder at starte. Få styr på teknikken og kameraindstillingerne med de mest simple motiver.

© Shutterstock

4. Kom tættere på med madding og camouflage

Meget ligesom jagt og fiskeri, så er det teknik og finnish, der afgør, om du kommer hjem med fangsten. Fangsten er i det her tilfælde det fantastiske billede, som du fik, fordi du brugte madding og camouflage.

Hvis du pakker madding, som fuglefrø eller brød, med i tasken, så kan du måske være heldig, at drømmefuglen sætter sig foran dig og dit kamera. Undgå at blive opdaget med camouflage eller bag et skjul. 

> Læs også: Sådan kommer du tættere på dyrene med dit kamera