Old Man of Storr i Skotland

Landskabsfotografi er meget andet end blot det øjeblik, du trykker udløserknappen ned med landskabet i søgeren. Her får du en håndfuld lette begyndertips. 

© Shutterstock

Begynderens guide til flotte landskabsbilleder

De fleste har prøvet at tage et billede af et storslået landskab, og ikke følt, at billedet levede helt op til det, de så med deres egne øjne. Her er en let guide til dig, der lige er begyndt at fotografere landskaber.

4. februar 2020 af Sarah Marie Winther

Landskabsfotografi er en fantastisk genre, hvis du er ny indenfor fotografi, for her er der god tid til at finde den helt rigtige vinkel og finjustere kameraindstillingerne. 

Men hvordan kommer du i gang med at fotografere landskaber? Hvilket objektiv er bedst, og hvordan får du et interessant billede, hvor landskabet virkelig kommer til sin ret?

Alt det og mere til får du svar på herunder. 

1. Vælg den rigtige brændvidde

Vil du gerne have et mindre udsnit af landskabet og undgå forstyrrende elementer som elmaster, kabler og andre ting, der kan skæmme et flot landskab, så er telen det helt rigtige objektiv til landskabsbilleder.

2. Husk et kamerastativ

Det gode ved landskaber er, at de ikke bevæger sig, og derfor kan du med fordel sætte kameraet på stativ. 

Så skal du nemlig ikke bekymre dig om, at lukkertiden er for langsom til, at du kan holde kameraet i ro.

Skov i tåge
© Shutterstock

Hvis du fotograferer et sted, hvor der ikke er ret meget lys, kan det virkelig betale sig at medbringe kamerastativ. Så skal du nemlig ikke døje med høje ISO-værdier.

3. Skyd i raw-format

Der er mange gode grunde til at fotografere i raw, men den vigtigste er nok, at du kan hive mange flere nuancer frem i billedet, end hvis du lader kameraet producere en færdig jpeg-fil. 

Du vælger raw-formatet i kameraets indstillingsmenu.

4. Justér indstillingerne

Dine kameraindstillinger afhænger naturligvis af, hvordan lyset er der, hvor du befinder dig, men som udgangspunkt er det en god idé at vælge en blændeåbning på mellem F9 og F11. Det er nemlig her, de fleste objektiver tegner skarpest. 

Sæt ISO på den laveste værdi, typisk 100, og vælg den lukkertid, der sammen med blænde og ISO giver et veleksponeret billede. 

Hvis du ikke bruger stativ, skal du dog være opmærksom på, at lukkertiden ikke bliver længere end 1/60 sekund. 

Sker det, så skru en anelse op for ISO'en i stedet.

5. Hold øje med lyset

Hus i vandet
© Shutterstock

Næsten uanset hvordan vejret er, kan du regne med, at lyset vil være flottere og mere mildt ved solnedgang. Samtidig får du ofte fine, sarte farver på himlen.

Det er sjældent de billeder, du tager midt på dagen, der bliver de flotteste i din samling. Her er lyset nemlig skarpt og skyggerne hårde. Stå i stedet tidligt op og fotografér omkring solopgang, eller vent med at gå ud til ved solnedgang.

6. Sæt prikken over i'et i billedredigeringen

Selv om du måske får et rigtig godt billede i optagelsen, så kan det altid betale sig at finpudse billedet i fx Ligthroom eller Photoshop, hvor du fx kan øge kontrasten, gøre detaljerne en anelse skarpere eller friske farverne lidt op.